sunnuntai 11. tammikuuta 2015

Täysillä heti alusta alkaen.

Itse kuulun siihen kategoriaan ihmisiä, jotka tykkäävät merkitä ylös treeninsä ja seurata kertyneitä kilometrejä ja kulutettuja kaloreita, vaikka mitään painonpudotusta en liikunnalla tavoittelekaan. Kuten olen useasti jo todennut, olen niin onnellinen kun liikunnasta on tullut niin sanotusti elämäntapa. Aikansa se otti ja toki vieläkin tulee niitä laiskotuspäiviä, kun ei jaksa innostua muusta kuin sohvalla makoilusta. Mutta se kuuluu asiaan ja onneksi meillä on tuo koira, joten joka päivä tulee tehtyä kuitenkin jonkinlainen happihyppely. Liikunta kuuluu siis arkeen ihan siinä missä vaikka siivoaminenkin enkä pysyisi järjissäni jos en pääsisi liikkumaan ja tuulettamaan pääkoppaa. Työni on kuitenkin sen verran stressaavaa ja päivät hektisiä, että töiden jälkeen on ihanaa kun pääsee edes hetkeksi ulos raittiiseen ilmaan ja saa ajatella ihan vain niitä omia juttuja. Aika moni kiukku ja riitakin on tainnut tulla vältettyä sillä, että olen lähtenyt joko salille tai lenkille purkamaan paineita :) 


Näin vuoden vaihtuessa intouduin vähän tsekkailemaan, että kuinkas sitä tulikaan viime vuonna oikein treenailtua. Ennätyksethän on tehty rikottaviksi ja tämä vuosi mennään täysillä heti alusta alkaen. Lähes joka kerta ulkoillessani minulla on taskussa Sports Tracker päällä. Sekä pyöräiltyjä että käveltyjä kilometrejä on kertynyt yhteensä 619 kilometriä ja aikaa on kulunut yhteensä reilut 81 tuntia, joista koiran kanssa on mennyt melkein 68 tuntia. HeiaHeian puolelle tulee merkittyä sitten myös muut treenit, kuten salilla käynnit. Viime vuoden aikana sinne tuli merkittyä 215 treeniä, joihin kului yhteensä 170 tuntia. Top-lajina oli ei niin yllättäen koiran ulkoilutus; 114 kertaa ja 393 kilometriä. Joskaan ihan jokaista lenkkiä en tuonne merkitse, oikeastaan kaikki alle kahden kilometrin "pikapyrähdykset" jäävät merkitsemättä. Pyöräiltyä tuli viime vuonna yhteensä suunnilleen 270 kilometriä ja jäin "tavoitteestani" yli sata kilometriä. Sitä siis lisää tänä vuonna! Täytyy aloittaa aktiivinen pyöräilykausi heti kun kelit vähänkin sen sallivat. Ja tietysti jos olisin reipas, pyöräilisin töihin, jonne kertyisi päivittäin matkaa noin 30 kilometriä eli viikossa tulisi jo komeat 150 kilometriä mittariin :)

Muutoin tänä vuonna haluaisin lisätä liikunnan monipuolisuutta. Meillä olisi salillakin vaikka mitä ryhmäliikuntatunteja ja ainakin spinningin ajattelin aloittaa taas parin vuoden tauon jälkeen. Se on sitä paitsi hyvää treeniä kesän pyöräilykautta ajatellen. Keväämmällä pääsen toivottavasti ratsastamaan kun kelit ovat vähän suopeammat kentällä ratsastamiseen. Myös tennistä olisi taas kiva päästä pelaamaan A:n kanssa, vaikka aika eri tasoisia siinä olemmekin :) 

Olisi kiva kuulla mill appsilla tai ohjelmalla te muut seurailette liikkumisianne? Joskus on tullut ladattua puhelimeen Endomondo, mutta en ole vielä päässyt niin sinuiksi sen kanssa kuin Sports Trackerin :) 

2 kommenttia:

  1. Totta, liikunta on paras mahdollinen väline "pään tyhjentämiseen", rauhoittumiseen ja myös energian saamiseen :) Heti jos on esim. kipeänä ja tulee tauko liikuntaan niin tuntuu konkreettisesti siltä että nyt puuttuu jotain elintärkeää.

    Mä en ole koskaan oppinut kirjaamaan liikuntasuorituksiani ylös, mutta tuon Sports Trackerin hankkimista olen miettinyt jo pitkään. Mulla ei nimittäin ikinä ole hajuakaan miten pitkiä tekemäni kävely- ja juoksulenkit on, joten saisi ainakin jonkun käsityksen niihin :) Jos nyt vaikka lataisin sen samantien ettei pääse unohtumaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti latasit tuon Sports Trackerin, sillä on niin kätevä seurailla kulunutta aikaa ja kertynyttä matkaa. Sillä näkee helposti myös viikkoyhteenvedon ja kartalla reitit :) Mä oon ainakin tykännyt kovasti!!

      Poista

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)