sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Two nights, two cities.

Reissulaiset ovat palanneet matkaltaan!

Lähdimme tosiaan perjantaina illalla töiden jälkeen tukkaputkella kohti Turkua ja satamaa. Vasta hyttiin päästyämme uskalsin hengähtää. Nämä meidän lähdöt kun tuppaavat olemaan välillä niin sanottuja ajolähtöjä. Itse tein vielä perjantaina rattoisasti ylitöitäkin ja näytti uhkaavasti siltä, että joudun ottamaan työt mukaani reissuun. En onneksi joutunut. A:llakin oli vielä palaveri ja kuuden aikaan päästiin sitten vihdoin lähtemään, kun laiva lähti tosiaan klo 20.15. Kahta minuuttia vaille kahdeksan olin sitten terminaalissa lunastamassa lippuja. A:n sanoin "Jäihän tässä vielä aikaakin..". Itsehän olen aina joka paikassa vähintään sen puolituntia aiemmin - ihan sama onko kyseessä kampaaja vai työpaikkahaastattelu. Mutta ehdimme siis laivaan!

A oli ottanut meille A-Deluxe hytin, joka oli kahden hengen hytti ilman niitä ihania kerrossänkyjä. Ihmeen hyvin jaksoimme nauttia perjantai-illastakin, vaikka väsymys painoi varmasti molempia. Käytiin syömässä the Grill ravintolassa laivalla ja ensi kertaa eläessäni kävi niin, että saimme pääruuat liian nopeasti eli noin seitsemässä minuutissa tilauksesta. Vitsailinkin, että kas kun ei sentään kuultu mikron kilahdusta ;) No kyllä siitä nopeasti valmistuneesta hampurilaisestakin sai kuitenkin vatsansa täyteen.

Meillä tuohon hytin hintaan kuului myös erikoisaamiainen, joka oli kyllä todellista luksusta tällaiselle tyypille, jolla ei olisi elämää jos ei olisi aamupalaa. Erikoisaamiaiselta löytyi kaikki kuohuviinistä mätiin ja kakkuihin asti. Hyvin keitettyä kahvia unohtamatta! Suosittelen kyllä todella lämpimästi kokeilemaan tuota erikoisaamiasta, oli ainakin omasta mielestäni todellakin hintansa arvoinen!

Sinänsä tuo risteily Turusta Tukholmaan on kyllä jännä, kun laivasta ei pääse ulos Tukholmassa. No saatiinpa ainakin levättyä ja otettua rennosti - sen verran monta tuntia oli aikaa hengailla laivassa. Ja tulipa taas todistettua (valitettavasti) sekin fakta, että lähtiessään laivalle keskiverto-suomalainen jättää aivonsa narikkaan. Ruotsinlaivaa ei kannata ottaa liian vakavasti :)

Tämän risteilyosuuden tiesinkin jo tämän yllätysviikonlopun sisällöstä, mutta en tiennyt mitä sitten sen jälkeen. Tai tiesin - ei ainakaan kotiin! Niinpä olinkin enemmän kuin yllättynyt kun ajoimme Turun keskustan läpi Sokos Hotel Hamburger Börsiin.

En ollut koskaan kuullutkaan tällaisesta hotellista, mutta lienee aika suosittu - ainakin oli täynnä sekä hotelli että sen ravintolat. Ja kävipä vielä sellainenkin tuuri, että emme päässeet A:n meille varaamaan Superior-huoneeseen, vaan saimme yhtä paremman eli junnu-sviitin. Mikäs sen mukavampaa, etenkin kun tuo sviitti sattui olemaan todella ihana!

Illalla kävimme vielä herkuttelemassa hotellin alakerrassa olevassa Fransmanni-ravintolassa. Tuli syötyä niin hyvin, ettei ollut vielä nälkä aamullakaan. Sinänsä hyvä, sillä ainakin tämän Sokos-hotellin aamiainen oli aika vaatimaton, ts. todella perustasoa. Tosin enpä ole ennen kovin montaa kertaa majoittunut Sokos-hotellissa, sillä työmatkoillakin yövyn aina Scandicin hotellissa, joissa on todella herkulliset aamiaiset.

Kerrankin sain nukkua!

Oli kyllä niin ihana ja rentouttava viikonloppu! Vähän kuin olisi ulkomailla käynyt! Vaikka eikös se Turku vähän sellainen olekin - ainakin tamperelaisten silmin ;) Tänään tuli kotona jo sitten palattua arkeen, mutta kyllä sitä jaksaa taas painaa töissä, kun on ihan uutta virtaa!

1. Haha, muistan, kun Turussa pääsykokeissa käydessäni "jouduin" menemään tuonne Börsiin. Missään muualla ei ollut enää vapaita huoneita. Eipä tosin haitannut :)

Fransmanni on muuten mielestäni ihmeellisen hyvä ravintola, vaikka joskus olenkin hieman ennakkoluuloinen S-ketjun paikoista. Kävin Fransmannissa ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten ja menisin mielelläni uudestaankin. Ainakin Helsingissä oli palvelukin tosi ystävällistä, ja ruoka oli toki hyvää.

1. Börs oli kyllä erittäin positiivinen kokemus meidänkin mielestä! :) Ja joo, Fransmanni yllätti positiivisesti sekin. Piti oikein ääneen ihmetellä, että onko tää oikeasti S-ketjun paikka kun on tottunut yleensä siihen Rosson tasoon. Mäkin voisin käydä siellä anytime uudestaan :)

2. Sulla on kiva blogi, jota olen jo jonkin aikaa lukenut. Mua kiinnostaisi kauheasti tuo ala jota olet opiskellut ja josta aina hieman ohimennen olet blogissasikin maininnut. Laitoin sulle tähän elintarvike-ekonomian koulutusohjelmaan liittyen sähköpostia, ja ajattelin siitä vinkata täällä bloginkin puolella jos et ole sitä vielä sähköpostistasi hoksannut :) Olisi huippujuttu saada vähän vastauksia alasta, josta en ihan kauheesti ole mtn tietoa löytänyt, paitsi tietty yliopiston nettisivut..! :)

1. Moikka ja kiitos kommentistasi ja sähköpostista! Hyvä juttu kun laitoit kommentin että olit laittanut viestiä, sillä en lue sähköpostiani turhan usein. Vastaan sinulle mahdollisimman pian, viimeistään viikonloppuna :)

3. ihana toi kyltti :D alko tekemään hirveästi mieli laivalle :) ehkäpä kesällä mekin voitais mennä :)

1. Joo toi kyltti osui ja upposi :D Toi Turku-risteily voisi olla kyllä hyvä tapa aloittaa ulkomaan reissut, kun ei oo liian pitkäkään pienelle :)

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)