tiistai 5. marraskuuta 2013

Kolmen kopla.

Tässäpä kolmen kopla, jonka kanssa tulee oltua tekemisissä lähes päivittäin!
 
Veikkaanpa, etten ole ihan yksin sanoessani, että päivittäin tulee juotua aivan liian vähän vettä. Toki jokaisen päivittäinen vedentarve vaihtelee yksilöittäin, mutta ainakin itse tulee harvoin juotua yli puolta litraa vettä päivittäin. Joskus olen saattanut havahtua siihen, että olen juonut ainoastaan sen pari desiä vettä ruuan yhteydessä. Aivan liian vähän siis, etenkin kun ottaa huomioon kuinka paljon saamme esim. suolaa ruuasta jo ihan ilman että sitä lisäisi vielä erikseen. Toinen pahe monilla on kahvi, jonka seurana pitäisi niin ikään ryystää vettä vähintään samassa tahdissa. Ensimmäisen "herätyksen" liittyen tähän vedenjuontiin sain silloin viime talvena Gambiassa, kun oikein mikään ei pysynyt sisällä viikkoon ja tietysti samaan aikaan nautin aimoannoksina aurinkoa. Paha virhe! Lopulta olin niin kuivunut, että polvenikin olivat vain kuin kaksi heinäseivästä; terävät ja törröttävät. En ollut aiemmin edes niin tajunnut mitä kaikkea radikaali vedenpuute voikaan aiheuttaa. 
 
Nyt tehdessäni paljon etätöitä kotona olen vihdoin saanut parannettua tapani! Olen nimittäin alkanut juoda ihan päivittäin vähintään sen pari litraa vettä; toisen aamupäivällä ja toisen lounaan jälkeen. Jotta lasia ei tarvitsisi koko ajan käydä täyttämässä keittiössä asti, olen käyttänyt litran kokoista lasista pulloa. Todella kätevää! Täytyy myöntää, että alussa loikkaus noin parista desistä kahteen litraan oli aika huima! Tuntui etten tehnyt toisella kädellä muuta kuin kittasin vettä kurkusta alas, olo oli koko ajan kauhean vetinen ja masussa ei hölskynyt muu kuin vesi. Siitä vessassa ravaamisesta puhumattakaan, apua! 
 
 
Mutta nyt noin parin kuukauden jälkeen tästä on tullut ihan tapa (kaikki ottaa aikansa) enkä osaa olla oikein ilman vesipulloa. Etenkin kun olen huomannut ainoastaan hyviä puolia tuossa vedenjuonnissa! Nopeutunut aineenvaihdunta on yksi erittäin tervetullut juttu. Toiseksi olen huomannut, että tietynlaista päänsärkyäkin voi lievittää vettä juomalla, ainakin tämä kikka toimi itselläni! Kolmas juttu on kasvojen ihon kunnon parantuminen, joka on kanssa iso iso plussa! Etenkin talvisin kasvoni ovat todella kuivat ja punoittavat helposti. Vielä kun siihen lisää tämän vuodenajan mukanaan tuoman väsymyksen ja ne kuuluisat silmäpussit, niin...Mutta eipä punoita kasvot tällä hetkellä lainkaan ja iho on muutenkin tosi pehmoisen tuntuinen. Silmäpussit löytyy vieläkin, mutta haaleina! Onhan se mukavaa, että ei näytä koko ajan niin ryytyneeltä vaikka olo muutoin tuntuukin siltä. Ehkä se vanha sanonta tosiaan pitää paikkaansa eli vesi vanhin voitehista! 
 
Kolmen koplani käsittää tietysti myös urheilujuomat, joita käytän nykyään lähes aina sekä treenin aikana että treenin jälkeen. Ennen käytin urheilujuomaa ainoastaan spinningin aikana, koska ilman ei olisi jaksanut vetää maksimisykkeen treeniä. Nykyään kuitenkin myös salitreenini ovat sen verran vauhdikkaita, että urheilujuoma on hyvä lisä niihin. Kesällä vedin muutamat kunnon hikitreenit salilla ja pyöräilin siihen päälle ja sitten saikin jo maata lattialla reporankana kun oli niin huono olo. Tuolla urheilujuomalla olen saanut vältettyä sitä huonoa oloa, vaikka vetäisinkin kovan treenin! 
 
 
Treenin jälkeen (tunnin sisään) juon sitten palautusjuoman, josta saan proteiinia. Olen joskus saliuran alussa yrittänyt myös juoda jauheesta sekoitettavaa juomaa, mutta tyhmänä (laktoosi-intoleranssin takia) sekoitin sen veteen ja maku oli todella karmiva. Sinne jäi jauhot kaapin perälle! Jossain vaiheessa älysin sitten sekoittaa tuon jauheen laktoosittomaan maitojuomaan ja kyllä nyt uppoaa! Tuo palautusjuoma auttaa itselläni myös siihen, että olo pysyy hyvänä treenin jälkeenkin.    

Olisi kiva kuulla mitä urheilujuomia te käytätte jos ylipäätään käytätte?

13 kommenttia:

  1. Mulla auttaa vedenjuonti myös päänsärkyyn ! Töissä varsinkin huomaa heti jos on unohtanut juoda vetensä, onneksi sen saa usein korjattua kun vaan heti juo kunnolla :) Juon varmaan sen pari litraa päivään, vaikka veikkaan, että nyt raskauden aikana vedentarpeeni olisi ehkä vielä vähän suurempi. En kuitenkaan kykene paljoa vettä lisäilemään, ilman sitä ähkyn tunnetta :D

    Palautusjuomana käytin ennen mm. recovery feediä ja muscle+ merkkiä (salitreeni), mutta tällä hetkellä pelkkä hera80 on sallittua :) Liputan kuitenkin ehdottomasti sen puolesta, että treenin jälkeen tarvitsee tankkauksen. Loppujen lopuksi sen ei niin ole väliä tuleeko ne ainekset ihan ruuasta vai erillisestä palautumisjuomasta, kunhan saa polttoainetta kropalle :)

    Toi muscle+ ja recovery feed meni ihan veden kanssa ja oli hiton hyvää, mutta toi hera80 ei mee kun maidon kanssa! :D Semmottia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että sä olet saanut kokea myös noita hyviä vaikutuksia :) Mä jotenkin niin yllätyin kuinka paljon positiivista v oi ollakaan siinä että jaksaa vaan kitata sitä vettä. Niin paljon ennemmin juon muutaman lasillisen vettä kuin otan esim. särkylääkkeen.

      Miksi ainoastaan tuo hera80 on sallittua raskauden aikana? Mitä myrkkyä ne muut sitten sisältävät? Pitääpä olla näköjään kauhean tietoinen kaikesta (vai kerrotaanko kaikki neuvolassa?). Mulle ei meinaan olisi tullut mieleenkään ettei kaikkia palautusjuomia saisi käyttää. Eihän suklaa ole sentään kiellettyä? :D

      Poista
    2. No mm. sisältää kreatiinia, joka ei ole turvallista sekä kaiken maailman lisä- ja makeutusaineita mitkä ei sitten ole hyväksi. Ja ei näitä neuvolassa kerrottu, pt Sannaa kiitän ja kumarran eniten tässä vaiheessa, ja sitten otin yhteyttä fastille ja kysyin, sieltä sain kattavan vastauksen, hekin olivat sitä mieltä että hera80 voivat ainoastaan pitää varmasti turvallisena valmisteena.

      Ihan perus suklaa?:D Ei ole kiellettyä ei :D

      Poista
  2. Mutta mitä tapahtui hölskymiselle ja vessassa ravaamiselle? :D Mä kuulun myös siihen kastiin, joka saattaa illalla huomata, ettei ole juonut vielä yhtään. Mä kun syön omia eväitäkin ja harvoin tulee otettua juotavaa eväiden mukana joukkoon. Usein se juominen sitten unohtuu (meidän "kahvihuoneen" hanavesi maistuu ihan hirveältä).
    Yritän juoda runsaammin, mutta ainakin mulla se isompi vesimäärä aiheuttaa just sen hölskymisen ja armottoman vessassa juoksemisen. Mikä ei oikein sovi kuvioon, kun työt ja opetusten harkat pitävät monesti tuntikaupalla kiinni tietyssä paikassa.
    Ihon kunnon paraneminen tekisi kyllä hyvää tääläkin!

    Urheilujuomista en osaa sanoa mitään, mä en jotenkin kykene jauheisiin vaan mun on pakko syödä "oikeaa tavaraa" eli nappaan vaikka banaanin salikassiin. Hassu juttu on, että mun ei tule huono olo kovassa treenissä, jossa hikoilen ja tunnen janoa vaan huimaus tulee yleisimmin joogassa..? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olennaisin taisi jäädä kertomatta :D Kyllä se vessassa ravaaminen on helpottanut. Kai se rakko sitten vaan tottuu siihen? Myöskään vatsassa ei hölsky enää samanlailla kuin alussa, tosin en mä siltikään lähtisi vielä esim. juoksulenkille juotuani ensin pari litraa vettä. Mullakin on ollut tuo sama ongelma kun kannan eväitä mukanani ettei vettä muista juoda siinä sivussa. Sitten aloin kuljettaa tyhjää tai täyttäå vanhaa limupulloa mukanani ja vähintään se oli juotava työpäivän aikana. Se oli jo pieni alku. Harmi tuo että vesi maistuu pahalle. Voisitko ottaa ehkä vettä pulloon mukaan kotoa lähtiessäsi? Nykyäänhän on kaikenlaisia pullojakin mistä ei liukene muoveja tms. veteen.

      Hassua tuo huimaus joogassa :D Ehkä se on liian hidastempoista sulle ja pulssi laskee liian alas, mistä näitä tietää :D

      Poista
  3. Voi vitsi tää on niiin ajankohtainen juttu mulle, ihan kuin olisit lukenu mun ajatukset! :D Mä oon kans tosi huono kittaamaan vettä ja juonkin sitä varmasti ihan liian vähän päivittäin. Loppukesällä, kun aloitin sen ruokavaliorempan, otin tietoiseksi ja opeteltavaksi tavaksi juoda vettä 3 litraa päivässä. Fiilis ja olo oli ihan samanlaiset kuin sulla, eli tuntui siltä niinkuin ei olis päivän aikana muuta ehtinyt tehdäkään kuin juoda vettä ja rampata vessassa. Tosi jees. Muutaman päivän kuluttua se vessassa ravaaminen alkoi kuitenkin vähenemään ja muutenkin siitä veden juomisesta tuli tiedostamattomampaa. Harmi vaan, että jossain vaiheessa hyväksi opittu tapa alkoi hiipumaan pois ja viimeiseen pariin kuukauteen oon taas juonut ihan liian vähän. Viime viikonloppuna hoksasin tämän ja päätinkin, että tällä viikolla käynnistän sen veden litkimisen uudestaan! Ja niin oon tehnyt, pari litraa päivässä koitan saada juotua ja toivon mukaan saan tästä pysyvän tavan, onhan veden juonnista varmasti runsaasti hyötyä!

    Urheilun (etenkin salin) jälkeen vedän pari desiä rasvatonta maitoa huiviin ja se toimii mun urheilujuomana. :D En oo ikinä edes kokeillut mitään urheilujuomia, ehkä niihinkin voisi tässä jossain vaiheessa tutustua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei jee kohtalotoveri! Ehkä luinkin sun ajatukset :) Mulla on muuten mennyt ihan kokonaan ohi tuo sun ruokavalioremppa, ootko kirjoitellut siitä blogiinkin? Joo mä oon huomannut samna että onneksi se vessassa ravaaminen helpottaa pikkuhiljaa, alussa en voinut olla edes puoltatuntia ilman vessassa käyntiä. Aika kaameta. Toivottavasti pääsisit takaisin rytmiin, sillä juomisesta on kyllä selkeää hyötyä!

      Kantsii edes kokeilla noita urheilujuomia, niitä on niin monenlaisia nykyään. Ja jos ei huomaa mitään vaikutusta (ainakaan myönteistä) niin mitäpä niitä sitten käyttämään.

      Poista
    2. Oon kirjoitellut muutamaan otteeseen, käyhän vilkaiseen jos aihe kiinnostaa! :)

      Joo pitää ruveta tsiigaileen kauppojen valikoimia vähän sillä silmällä. ;)

      Poista
    3. Täytyypä käydä lukemassa niitä juttuja! :) Tänään kokeilin jo sitä sun viimeisintä reseptiä, tykkäsin kovasti!!

      Poista
    4. Jee, kiva että tykkäsit! Mä tykkään kans ja ne on niin helppoja ja nopeita tehdä, vois joku päivä taas kokeilla eri variaatioita niistä.. ;)

      Poista
  4. Mä en käytä mitään urheilujuomia. Satunnaisesti palautusjuomaa jonkun rankan treenin jälkeen tai salibandyturnauspäivinä. Mutta treenin aikana en käytä koskaan mitään. Puolimaratonitkin olen juossut pelkällä vedellä, mutta nyt maratonin lähestyessä pitäisi vissiin jotakin urheilujuomaa testailla, kun pelkällä vedellä ei sitä matkaa pärjää.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, ja toki treenien jälkeen syön aina kunnon satsin ruokaa! :)

      Poista
    2. Moikka Satu! Ai sä pelaat salibandya? Mä aina tykkäsin siitä kovasti koulussa, oliskohan sen aloittaminen vaikeaa vielä näin aikuisiällä? Kuulostaa ihan niin kuin olisin joku tosi vanha ikäloppu :D Kannattaa joo ihmeessä testata noita juomia ja jos noista "keinotekoisista" ei löydy omaan makuun sopivaa, niin pystyyhän ihan luonnontuotteistakin tekemään vastaavan!

      Poista

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)