tiistai 6. elokuuta 2013

Rasti seinään.

Enää en vedä rastia seinään kun pääsen tentistä läpi eikä meillä vedetä vielä rastia seinään kun lapsonen oppii kävelemään. Tämän kesän aikana olen korjaillut aloittanut alusta oman hyvinvointini rakentamisen ja ainakin kun on menty askel parempaan, niin on tehnyt mieli vetää rasti seinään. Monesti on ollut mielessä: "Pohjalta ei pääse kuin ylöspäin".

Olen aina ollut kova jännittämään ja odottamaan kaikenlaista ja usein vatsani on reagoinut jännitykseen, toisinaan voimakkaammin, joskus vain vähän. Yliopistouran, työn, kodin ja harrastusten kanssa tasapainoilu veti minut ajoittain sellaiseen stressiin, että vatsani alkoi reagoimaan siihen. Eikä sinänsä mikään ihme, sillä jos pää ei tajua hidastaa, niin kyllä joku muu osa kropasta sen tekee ;) Nämä ovat näitä oivalluksia joita tekee vasta tilanteiden jo mentyä ohitse. Lisäksi minulla on laktoosi-intoleranssi, joka ei kyllä ainakaan auta yhtään asiaa. 
 
Jälleen voin todeta, että kuinka mukavaa olikaan asua Afrikassa. Tuon kolmen kuukauden aikana en kärsinyt kertaakaan näistä samoista vatsaoireista kuin Suomessa. Taudit olivat tietenkin eri juttu. Olen myös ajoittain epäillyt, että minulla voisi olla hyvinkin keliakia, sillä ajoittain vatsani reagoi todella voimakkaasti viljatuotteisiin, etenkin leipään. Afrikassa viettämäni aika sai minut kuitenkin toisiin ajatuksiin, sillä siellä söin jokaikinen päivä valkoista vehnäleipää ilman minkäänlaisia oireita. Ero suomalaisen ja afrikkalaisen leivän välillä on suomalaisen heikkoudeksi se, että leivissämme käytetty jauho ei ole puhdasta alkuperäistä, vaan siihen on usein lisätty esim. vehnän parannetta, joka ei todellakaan sovi monienkaan ihmisten ruuansulatukselle, sillä se on elimistölle vieras aine. Tämä on juuri yksi osoitus siitä, kuinka köyhää ruokamme lopulta on...
 
 Teen aina kerralla kaksi annosta smoothieta ja laitan ne Tupperwaren kannellisiin mukeihin, jotka ovat ainakin tässä käyttötarkoituksessa älyttömän käteviä!
 
Gradurutistuksen aikana ja sen jälkeen, huhti-kesäkuussa tilanne meni niin heikoksi, ettei syömäni ruoka pysynyt lainkaan sisälläni. Tuolloin minulla ei ollut vielä aikaa tai voimia tehdä asialle jotain, mutta muistan kyllä kuinka huonosti voin. Minun pitäisi edelleenkin käydä mittauttamassa mm. hemoglobiini, sillä tuollaisen kokemuksen jälkeen on erittäin mahdollista, että arvot eivät ole kunnossa. Ja kyllä sen tuntee tästä väsymyksen tasosta, vaikka olen koittanut pikkuhiljaa tankata erilaisia vitamiineja kehoon. 
 
Juhannuksen jälkeen olen tehnyt niin sanotusti paluun juurille eli karsinut ruokavalion minimiin ja kaiken mahdollisen turhan pois. Toki välillä on tullut laitettua alas suusta muutakin, mutta silloin ei voi muuta kuin syyttää itseään. Mitä tämää paluu juurille on sitten tarkoittanut? Aamupuuro on tehnyt paluun on tullut ensimmäistä kertaa ruokavaliooni, olen popsinut jos jonkinlaista salaattia pähkinöillä ja öljyillä höystettynä. Olen syönyt marjoja ja tehnyt niistä smoothieta, johon on tullut mm. soijajukurttia, leseitä, banaania, mehua ja pellavansiemeniä. En erityisemmin välttele mitään ruoka-aineita, voin ihan hyvin syödä perunoita ja leipää jos siltä tuntuu. Juoda vaikka viiniä. Tarkoitus on vain löytää edes yksi sellainen ateriakokonaisuus joka ei aiheuta vatsaongelmia ja pahoinvointia. 
 
Mitä tästä eteenpäin? Olen ajatellut tehdä vielä jonkinlaisen suht luonnollisen puhdistuskuurin elimistölleni, jotta saisin kaikki ne kevään jätteet pois (mm. energiajuomat). Marjoja pitäisi lisätä enemmän päivittäiseen ruokavalioon ja kokeilla eri ruoka-aineita nähdäkseen kuinka ne vaikuttavat.   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)