tiistai 16. lokakuuta 2012

Erilaista opiskelua.

Minulla oli viime perjantaina se graduohjaus, josta ehdinkin jo panikoimaan täällä bloginkin puolella tässä postauksessa. Kyllä meinaan sitten kädet tärisivät hieman kun istuin penkillä ja odotin vuoroani. Tällä kertaa minut kuitenkin yllätettiin positiivisella palautteella ja suustani lipsahtikin "Oikeasti?!". Olen siis graduni kanssa oikealla tiellä kohti valmistumista ja keväällä sitten jatketaan taas sitä projektia. Deadlinekin on jo tiedossa, joten on nyt on konkreettinen ajankohta, johon tähdätä! Nyt kuitenkin gradujutut pakataan muuttolaatikoihin ja on aika keskittyä erilaiseen opiskeluun

Olen nimittäin printannut tulevaan työhöni liittyvää perehdytysmateriaalia eli training handoutit. Niissä on jonkin verran uuttakin tietoa, mutta olennaisempaa on kaiketi, että käytettävä sanasto tulee tutuksi. Kyllä muuten konkretisoitui kertaheitolla tämä koko vapaaehtoistyöjuttu, kun sain nuo materiaalit käsiini. Tämä tulee sitten olemaan sitä mun työtä. En voi edes kuvailla kuinka fiiliksissä olen. Alunperinhän tämä koko idea reissuun lähtemisestä pohjautui lähinnä ajatukselle, että haluan päästä hetkeksi pois Suomesta, pois tutusta ja tavallisesta. En kuitenkaan halunnut lähteä neljäksi kuukaudeksi vain makoilemaan johonkin rannalle, koska omalle kohdalleni se olisi tuntunut liian merkityksettömältä, itsekkäältä. Sopii ehkä joillekin, minullekin pariksi viikoksi, mutta ei missään nimessä neljäksi kuukaudeksi. Sitten sain koulun sähköpostiini vapaaehtoistyöhön liittyvän sähköpostin ja se olikin sinetti tälle reissulle.  Ja tällä hetkellä se vapaaehtoistyö tuntuu ehdottomasti kaikista merkityksellisimmältä ja Suomesta poispääseminen on ihan sivuseikka. 

Perehdytysmateriaalia ja matkapäiväkirja.

Olen jo alusta alkean korostanut järjestölle, että jos vain mahdollista, niin haluan osallistua kaikkeen mikä liittyy naisiin ja lapsiin sekä koulutukseen. Se tuntuu omimmalta jutulta, ehdottomasti. Olinkin todella iloinen kun sain tänään kuulla, että ensimmäinen projekti, johon pääsen mukaan, liittyy juurikin naisiin ja lapsiin sekä heidän kouluttamiseensa. :) Ai vitsit, niin jännää! Huomaatteko, en meinaa enää nahoissani pysyä! 

Toinen juttu mikä on ilahduttanut minua kovasti tänään, on muutamien bloggaajien yhteistyö senegalilaisten naisten ja tyttöjen koulutuksen puolesta. Mukaan on lähtenyt mm. Avec Sofié ja hänen aiheeseen liittyvän postauksen voit lukea täältä. Kuten olen jo aiemmin todennut, liputan itse opiskelun puolesta henkeen ja vereen. Se on avain niin moneen asiaan ja parempaan elämään. Mielestäni on parempi investoida jonkun koulutukseen kuin antaa suoraan rahaa. Toki raha saattaa auttaa tietyllä hetkellä enemmän, mutta yleensä koulutus voi antaa niin paljon enemmän ja se luo pohjat paremmalle tulevaisuudelle. Onhan sitä itsekin ollut joskus tosi kyllästynyt kouluun, mutta jotenkin koko koulutuksen arvo on kohonnut silmissäni, kun on tajunnut (ja konkreettisesti nähnyt) ettei kaikilla ole siihen todellakaan mahdollisuutta. En siis enää pidäkään koulutusta itsestäänselvyytenä, vaan paremminkin etuoikeutena ja siksi haluankin opettaa oppimiani taitoja myös muille :)  

Ja ei, en ole vieläkään muuttunut hipiksi tai vastaavaksi, vaikka harmillisen moni tuntuu niin pelkäävän. Ja vaikka muuttuisinkin, niin olisiko se pelkästään paha asia? Olen kuitenkin oma, ihana ja kamala itseni eikä tämä reissu tule muuttamaan minua siinä suhteessa. Ehkä minussa on sitten kaksi puolta? Haluan jakaa osan saamastani hyvästä, koska sydämeni sanoo niin ja koska se tuntuu hyvältä. Toisaalta ura ja raha ovat minulle toinen puoli kolikkoa. Paluuni jälkeen haluan todellakin luoda uraa ja tienata. Taloudellinen hyvinvointi merkitsee minulle enemmän kuin ehkä joskus kehtaan edes myöntää ja enhän ole turhaan suorittamassa korkeakoulututkintoa; minulla on haaveissa tietty elintaso, jonka aion tässä elämässä saavuttaa. En kuitenkaan näe hyväntahtoisuuteni ja rahasta välittämisen välillä ristiriitaa - miksi pitäisi valita jompikumpi, miksi niiden välillä pitäisi olla ristiriitaa? Ainakin itse tarvitsen elämässä vaihtelua - nyt on aika antaa hetki omistaan ja saada ne moninkertaisina takaisin :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)