perjantai 14. syyskuuta 2012

Alvhem-haaveilua.

Näin perjantai-iltaa yksin vietellessäni olen viihdyttänyt itseäni selailemalla netissä sekä myytäviä että vuokrattavia asuntoja. Myytävien asuntojen upeita stailauksia tulee usein ihasteltua Alvhemin sivuilta. Tiedän, että jotkin pitävät sivuilla olevia asuntoja persoonattomina; on korkeakiiltoista keittiötä, isolaattaista vessanseinää jne. mutta minä kyllä pidän. Suomessa on niin monta kuukautta vuodesta pimeää ja synkkää, joten valoa on saatava asuntoon kaikin keinoin, vaikka sitten juuri vaalean sisustuksen avulla! Sitä paitsi meillä on jo kertaalleen ollut tumma lattia enkä lopulta niin hirveästi välittänyt siitä; seuraavaksi siis vaaleampaa! 


Katselin myös vuokra-asuntoja uudelta paikkakunnalta, jonne muutamme. Meillä on siellä jo onneksi asunto, mutta se on oletettavasti meille kolmelle liian pieni. En halua, että Vito joutuu pyörimään ympyrää. Voipi siis olla, että muutamme jälleen minun paluuni jälkeen, mutta ei haittaa, sillä se on jo näin hyvissä ajoin tiedossa. Lisäksi asunnon sijainti on kyllä aika korvessa mittapuuni mukaan :P Keskustasta kun on ollut puhetta...


En voinut olla kiinnittämättä huomiota siihen, kuinka vieläkin täysin uusiin (esim. tänä vuonna valmistuneisiin) vuokra-asuntoihin laitetaan ainakin märkätiloihin ja/tai keittiöön muovilattia. En ole vieläkään törmännyt sellaiseen ihmiseen, joka siitä tykkäisi. Onko se materiaalina oikeasti niin paljon halvempaa kuin halvin laatta? Jotenkin hieman vaikea uskoa. Sitä paitsi muovimatto on kuvottavan epähygieeninen, se imee pintaansa pölyä ja siihen tulee helposti painaumia ja muita kulumia. Sen sijaan oman kokemukseni mukaan laattalattia on paljon helppohoitoisempi ja kestää kovempaa käyttöä kuin muovimatto. Entisessä asunnossa ainoa asia mitä vessan laattalattia ei kestänyt, oli maanjäristys ;) Mun mielestä aika hyvin! 

Kuvat lainattu

2 kommenttia:

  1. Olen toisinaan kokenut ihan minipientä arvostusta muovilattiaa kohtaan ei-sisäsiistin pennun jälkiä siivoillessa. Lätäköiden valuessa ihanan lankkulattian väliin olisi harmittanut.

    Mutta nyt, eieiei! Tämä meidän muovimatto on vielä ihan sitä törkeintä kastia - jos hinnan takia laitetaan muovimatto, niin kenen silmää on valikoimassa eniten hivellyt tällainen oksennustahraisen näköinen??

    Toisaalta, mä en ole nähnyt vielä sellaista laattavaihtoehtoa, jonka keittiöön laittaisin. Laatta tuntuu aina jotenkin niin kylmältä, vaikka onhan se laminaattia huolettomampi vaihtoehto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta muuten! Ehkä tosiaan silloin kun on ei-sisäsiisti pentu, niin muovimatto saattaa olla hyvä juttu. Enpä ole ajatellut sitä noin aiemmin :)

      Meilläkin muovilattia näyttää ihan oksennustahraiselta ja sitä on tosi hankala muutenkin pitää puhtaana esim. vessassa. Eniten vielä tässä jutussa ärsyttää se kun maksamme tästä niin törkeää vuokraa että tällä hinnalla olisi pitänyt saada jotain parempaa :/ No, onneksi tämä oli vain väliaikaista.

      Mä oon aina halunnut keittiöön ja eteiseen laattalattian, vaikka olet oikeassa että laatta saattaa olla hieman kylmä. Tosin saa senkin alle ei niin energiatehokkaan lattialämmityksen niin halutessaan. Ja mä oon muutenkin aina kotona villasukat jalassa, melkeinpä kesät talvet :P

      Poista

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)