keskiviikko 29. elokuuta 2012

Mitä näimme Roomassa?

En olisi ikinä uskonut, että ennättäisimme nähdä viiden päivän lomamme aikana Roomassa niin valtavasti kaikkea. Tähän postaukseen olen koonnut kohteita, joissa kävimme ja toisaalta hyödyllisiä vinkkejä, joita ainakin itse yritän aina ennen lomaa etsiä netistä. Ei mene sitten hukkaan kallisarvoista loma-aikaa kun yrittää paikan päällä pähkäillä asioita!

Ihan ensiksi suosittelen hankkimaan suht yksityiskohtaisen kartan alueesta, sillä kadut Roomassa eivät ole yksinkertaisimpia, ts. kaupunki ei ole yhtä selkeästi korttelimainen kuin jotkin muut kaupungit. Suuntaa sekoittavia pikkukujia ja poikkikatuja riitti! Lisäksi jos haluat nähdä aivan ehdottomasti jonkin nähtävyyden, jonne pitää ostaa sisäänpääsylippu tai ylipäätään jonottaa, niin kannattaa tarkistaa kohteen aukioloajat vaikka netistä ja olla oikeasti ajoissa paikalla. Ainakin elokuussa suosituimpiin kohteisiin sai helposti jonottaa parikin tuntia. Mikäs siinä toisaalta, jos on varautunut siihen.

Colosseum

Kävimme Colosseumilla torstaina (saapumista seuraavana päivänä). Terminin rautatieaseman läheisyydestä jaksoi ainakin hyvin kävellä perille asti, matkaa on noin reilu kilometri. Paikan päälle pääsee toki myös busseilla sekä metrolla. Olimme perillä noin kymmeneen aikaan aamulla ja jo silloin lipunmyyntijono oli tunnin mittainen - ei siis muuta kuin jonoon!

Lipunmyyntijonon vierellä on opaspalveluita myyviä paikallisia, jotka yrittävät myydä ohijonon lippuja. Normaali jonottamalla ostettu lippu Colosseumille maksaa 12€ henkilöltä, mutta nuo ohijonon liput ovat sitten kalliimpia.

Lippu Colosseumille

Myös Rooma passilla taisi päästä jonon ohi. Lisäksi Colosseumilla järjestetään opastettuja kierroksia, jolloin kävellään luurit päässä opasta kuunnellen.

Itse pidin tästä nähtävyydestä ehdottomasti eniten! Paikka oli vaikuttavan kokoinen ja sen historia on niin mielenkiintoinen. Oli mukavaa päästä näkemään kohde, josta on aiemmin vain lukenut koulujen historiankirjoista. Colosseumilla meillä vierähti helpostikin pari tuntia, sillä nähtävää, valokuvattavaa ja tutkittavaa riitti. Paikka oli upea myös iltaisin, jolloin se on valaistu.

Circus Maximus

Tämä paikka olisi kyllä mennyt minulta niin lahjakkaasti ohi ellei kiertoajelulla olisi kerrottu, että hei tässä on Circus Maximus. Paikkahan ei ole edes pieni (600 metriä pitkä), mutta kun ei siitä ole oikein mitään enää jäljellä.

Siitä huolimatta tämäkin oli kiva nähdä ja mietittiin poikaystävän kanssa kuinka upeaa olisi olla konsertissa tuollaisessa paikassa. Aikoinaan Circus Maximushan on vetänyt useita satoja tuhansia ihmisiä eli ei se pieni paikka ole. Kannattaa käydä, on tässäkin sitä jotain mystistä entisten aikojen henkeä! :)

Pietarinkirkko (ja aukio)

Pietarinkirkko aukioineen sijaitsee Vatikaanissa, jonne on muutama hassu kilometri Rooman keskustasta. Ensimmäisellä kerralla menimme sinne kiertoajelubussilla ja toisella kerralla taxilla (sunnuntaina maksoi reilun 10€). Perille pääsee myös metrolla.

Aukiolle mahtuu hyvin useampikin ihminen eikä sinne luonnollisesti tarvinnut jonottaa niin kuin itse kirkkoon. Paikalliset sanoivat, että jonotus olisi kestänyt pari tuntia, mutta me jonotimme lopulta noin vajaan tunnin. Nuo jonotusaikojen pyöristämiset reilusti ylöspäin ovat siis ainostaan myyntikikkoja kun he yrittävät myydä ohijonon palveluitaan.

Ennen kirkkoa on läpivalaisu metallipaljastimessa sekä ihmisille että tavaroille. Lisäksi ennen kuin pääset kirkkoon, asuvalintasi tsekataan. Tämä huomiona naisille; olkapäiden ja polvien täytyy todellakin olla piilossa. Nim. en päässyt ensimmäisellä kerralla sisään kun paljastin notkopolviani liikaa. Itse kirkko on kyllä upea; nähtävää ja valokuvattavaa riittää. Yksityiskohtia riittää vaikka muille jakaa.

Kirkossa on myös kupoli, jonne pääsee lipunmyynnin kautta; jos haluat kiivetä n. 500 porrasta maksat 5€, ja jos haluat lintsata hissillä ja kiivetä silti n. 200 porrasta, maksat 7€. Me otimme tuollaiset 7€:n liput, sillä 500 portaan kiipeäminen siinä helteessä ei oikein maistunut.

Vatikaanin museo

Tästäpä ei ole henkilökohtaista kokemusta, vaikka kävimme kyllä yhtenä päivänä siellä sisällä. Liput maksoivat kuitenkin n. 15-20€ henkilöltä, jotka totesimme liian arvokkaiksi. Tännehän pääsee kuun viimeisenä sunnuntaina muutaman tunnin ajan ilmaiseksi sisään ja tätä mekin päätimme sitten hyödyntää. Museo aukesi kahdeksan aikaan aamulla ja me olimme siellä klo 8.30. Harmi vain, ettemme olleet ainoita; jono oli jo useita satoja metrejä pitkä. Jos haluaa oikeasti hyödyntää tuota vapaata pääsyä, niin paikalla on oltava varmaan klo 6.00? No, meille myytiin sitten juurikin tällainen "ohi jonon" palvelu. Alussa hinta oli 25€ henkilöltä, mutta tingimme sen viiteentoista euroon; tinkaaminen siis onnistuu. Kaikki vaikutti hyvältä, ryhmä lähti liikeelle kunnes sitten museon vieressä poliisi pysäytti meidät ja sanoi, ettei ilmaisena päivänä kukaan pääse ohi jonon. Italialaiseen tapaan opas taivasteli tätä ääneen kaikki raajat heiluen, mutta ei auttanut. Kiukkuisena koko ryhmä paineli sitten takaisin toimistoon ja vaati rahojaan takaisin. Onneksi saimme ne kuitenkin sitten takaisin. En kyllä enää toisten mene samaan lankaan enkä suosittele tuollaisia palveluita kenellekään. Olisi ollut siis kiva nähdä Vatikaanin museo.

Nämä olivat kyllä sellaiset ehdottomat päänähtävyydet, vaikka itse asiassa koko kaupunki on pelkkää nähtävyyttä. Kirkkoja riittää enemmän kuin ehtii nähdä ja patsaita on jokaisessa kulmassa. Myös suihkulähteet olivat upeita! Kannattaa siis rohkeasti lähteä kiertelemään kaupunkia ja tutkia.

Yksi hyvä tapa on ostaa lippu kiertoajelubussiin, yhtiöitä oli suunnilleen viisi, mutta niiden reitit ja hinnat olivat suht samoja. Vaikka muuten kammoaisi tuollaisia turisteille tehtyjä palveluita, niin ainakin elokuun helteessä tuollainen bussissa (kaksikerroksinen, avoin yläosa) istuskelu ja nähtävyyksien katselu toimi. Aika letkeää, etten sanoisi. 24 tunnin lippu maksoi suunnilleen 22€ ja 48 tunnin 28€ henkilöltä. Tuo on siis hop on - hop off tyylinen ratkaisu eli kun näet jonkun kivan jutun, niin hyppäät bussista pois ja vartin päästä tulee sitten jo seuraava bussi. Lisäksi saat kuulokkeet, jolla voi kuunnella bussissa englanninkielistä selostusta nähtävyyksistä. Olen ollut aiemminkin tuollaisella kiertoajelulla (Barcelonassa) ja tykkään niistä kyllä.

1. Oi Rooma ! <3 Sinne on ehkä pakko mennä vielä uudestaan :)

1. Näinpä! Meillä jäi pari kivaa kohdetta näkemättä, joten täytyy sinne päästä joskus uudestaan :)

2. Roomaan on kyllä pakko päästä pian :) Italiassa on tullut pariin otteeseen käytyä, mutta jostain syystä Roomassa en ole koskaan käynyt!

1. Kannattaa kyllä sitten ehdottomasti käydä myös Roomassa, on se niin upea! Ja siellä on hyvät kaupatkin ;)

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)