lauantai 7. huhtikuuta 2012

Pinnan korjailua.

Voi vitsit, kun voisikin korjailla omaa pintaa niin kuin asunnon seinää. Kaikki epämukavat kohdat ja muhkurat vain kittaisi piiloon ja vetäisi päälle vielä varmuuden vuoksi komean tapetin. Kohta alan olla kyllä niin epätoivoinen itseni kanssa, että voisihan tuotakin kokeilla. 

Enkä nyt haaveile mistään kauneusleikkauksista tai muista hömpötyksistä. On vain taas menossa tällainen pieni alemmuuskompleksivaihe, jolloin tekisi mieli vetää ulos lähtiessään pussi päähän. Ehkä olen sitten tosiaan nainen kun kärsin tällaisesta?


Olen aina ollut kova vertailemaan itseäni muihin naisiin. Tuolla on tuuheampi tukka kuin minulla, tuolla isommat rinnat ja tuolla upeammat silmät. Eikö sitä voisi jo 24-vuotiaana olla sinut itsensä kanssa? Tämän kropan olen saanut kaikkine puolineen ja sen kanssa on vain elettävä. Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää? Ja ennen kaikkea hyväksyä.

Tiedän, että tämä johtuu suurimmaksi osaksi vain ja ainoastaan stressistä. Kun on stressiä, vatsa kiukuttelee eli turpoaa, jolloin tulee läski olo, vaikka todellisuus olisikin jotain muuta. Lisäksi naama kukkii, kun syö huonosti eikä ehdi levätä tarpeeksi. Kasvot ovat muutenkin väriltään kuin harmaa varpunen - siis missä olet ihana aurinko? Saisi edes vähän eloisamman värin kasvoille. Hiuksetkin ovat mitä ovat, ihan liian pitkät ja kuivat. Saako vielä valittaa vähän?


Pahinta on lukea muiden kauniiden naisten blogeja ja ihailla heidän upeita kuviaan. Voi kun voisi itsekin käyttää aikaa ja rahaa kaikkiin ihaniin hoitoihin, vaatteisiin ja meikkeihin. Niillä pääsisi jo pitkälle pinnan korjailussa. Olisi niin ihanaa yllättää poikaystäväkin ;)

Toisaalta olisi niin ihanaa vihdoin oppia arvostamaan edes hieman itseään ja olla sinut itsensä kanssa. Ei minusta taida tulla koskaan aikuista tämän asian suhteen, vaikka vuosia kertyykin...

Kuvat lainattu

19 kommenttia:

  1. Mullakin on tällä hetkellä sellainen olo, että voisin vaihtaa pääni pois. Kaikkien muiden epäkohtien lisäksi olen alkanut kiinnittää huomion sellaisiin asioihin, jotka johtuvat varmaan väistämättömästi siitä, että en ole ikuisesti 15-vuotias. Niitä "vanhenemisen merkkejä" alkaa uhkaavasti näkyä. (Ne vaan olisi hyväksyttävä) Kyllä se aurinkokin varmasti hiukan tekisi naamasta paremmannäköisen! :D Ainakin voi toivoa niin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi mulla niin huono näkö etten näe noita ikääntymisen merkkejä, mutta onhan se tosiaan fakta että niitä alkaa tulla. Asiaa ei auta yhtään huono ruoka, liiat piristeet, riittämätön lepo jne. The list goes on. Ja kyllä mulla ainakin aurinko tuo terveen hehkun kasvoille :)

      Poista
  2. Voi kuule mulla on ihan samanlaisia tuntemuksia ja liian usein. Vertailen myös paljon itseäni muihin ja saan todella helpolla alemmuuskomplekseja. Yleensä niitä epäkohtia mitä itse inhoaa itsessään ei muut yleensä huomaa. Mun mielestä sulla on ihanat pitkät hiukset ja olet niin hyväkroppainen. Itse kun taistelen koko ajan pömppömahani kanssa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On toisaalta lohduttavaa kuulla että muutkin ajattelevat joskun näin, vaikka oikeasti kukaan ei saisi ajatella näin. Ja totta, että yleensä muut eivät niitä epäkohtia näe. Kiitos muuten kovasti kauniista sanoistasi! Olen kyllä suht tyytyväinen kroppaan, harmi vain että siinäkin on taustalla huonoja juttuja (en tarkoita syömishäiriötä). Täytyy ajatella positiivisesti vaikka niin että kiitos geenien :) Minusta sinulla on upea elämänasenne ja olet kova tsemppaaja - tulen aina hyvälle tuulelle kun luen ihanaa blogiasi <3

      Poista
  3. voih Nanna! :)
    olet pitkänhuiskea, hoikka tyttö jolla on jumalallisen pitkät hiukset ja sirot, nätit kasvot :) Oletko ajatellut, että joku kuitenkin ehkä tulee juuri sinun blogiisi näkemään juuri nuo asiat mitä sinä näet muiden blogeissa? :)

    Ja ei, ei ole ollenkaan hyvä sallia noita ajatuksia sen varjolla että olen nainen, ei ei eiiii.... katso sinne peiliin ja näe ne asiat jotka sinua miellyttää ja jotka saa sinut hymyilemään, ihan varmasti sellaisiakin on ja unohda ne kaikki muut jotka sinua harmittaa! :) Minä näen sinussa rohkean naisen ja rohkeus vaatii jonkin näköistä sinuutta itsensä kanssa, joten en usko hetkeäkään ettetkö löytäisi itsestäsi asioita jotka on hyvin.

    Jos kaipaat muutosta hiuksiin, marssi parturiin! Jos taas kaipaat aurinkoa,mene ulos, siellähän se paistaa :) Millään rahalla ei voi ostaa hyvää oloa eikä kiire ole syy laiminlyödä omaa hyvinvointia. Nyt asiat tyttöseni tärkeysjärjestykseen. Oma hyvinvointi on numero yksi!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. minna puhui niiiin asiaa! :)

      Poista
    2. No niinpä! Minna sai tästä kyllä vuoden innostuttaja ja kommentoija palkinnon :) Ihana! <3

      Poista
    3. Ja Minnalle vielä erikseen: Täytyy kyllä myöntää, etten ole noin ajatellut, mutta onhan sekin mahdollista :) Peiliin on kiva katsoa, jos en näe naamaa. On niin surullista etten ole vieläkään päässyt siitä yli, että minua on kiusattu silmälasieni takia ja vihaan, siis todellakin vihaan niitä edelleen. Olen alempiarvoinen ihminen kun minulla on silmälasit :( Oikeasti, miten aikuinen ihminen voi ajatella noin.

      Ja totta, olen rohkea ja itsenäinen :) Ehkä se minun kauneuteni on sitten jossain muualla kuin ulkokuoressa, ainakin suuremmilta osin. Ja olet kyllä niin oikeassa että oma hyvinvointi on numero yksi, harmi vain että se on päässyt unohtumaan tässä viime vuosina. Täytyy nostaa se taas niille sijoille mihin se kuuluu, niin ehkä tämä elämä taas tästä! :)

      Poista
    4. :) Ihana olet!
      Tuli vaan nyt noista laseista mieleen, että oletko koskaan harkinnut laser leikkausta? Meillä töissä kaksi on käynyt sellaisessa ja ihan ovat olleet tyytyväisiä, toinen joutui 5v jälkeen hankkimaan pienen vahvuuden lasit.

      Ja niin, välillä on hassua mitä kaikkea aikuisen ihmisen päässä pyörii, mutta ei me niille ajatuksille valitettavasti mitään mahdeta. Mutta aina voi yrittää ajatella asioista positiivisesti, se on mun elämän punainen lanka, vaikka kuinka tulee turpaan niin aina jossain on jotain positiivista :D

      Poista
    5. Olen kyllä joo harkinnut ja itse asiassa ollut jo menossakin sellaiseen, mutta sitten siinä esitarkastuksessa silmälääkäri totesi, että näköni muuttuu vielä (usein se tekee sitä alle 25 vuotiailla) eikä suostunut leikkaamaan silmiäni. Harmitti ja harmittaa vieläkin, sillä harvalla se on kuitenkaan tosiaan lopullista se korjaus. Minulle riittäisi jos saisin olla vaikka 5-10 vuottakin ilman laseja, niin kuin työkaverisi. Mutta ensi vuonna täytän tosiaan 25 vuotta, joten heti kun palaan Gambiasta, niin uusi yritys leikkauksen suhteen :)

      Poista
    6. No ihan mahtavaa :) Toivottavasti nyt suostuvat sitten leikkaamaan ja toivottavasti sun ei tarvi 5-10v päästä hankkia uudelleen laseja, kyllähän monet saa siitä ihan lopullisen hyödyn, ettei ikinä tarvi enää laseja.

      Sillä mun työkaverilla on muuten laikattu parikymppisenä, että voi kyllä johtua siitäkin että sai lasit nyt uudelleen... en tiennytkään että siinä on tommonen ikäjutska... :p aina oppii jotain uutta.

      Poista
    7. Toivotaan joo, että suostuisivat :) Ja jos se sama lääkäri ei nytkään suostu, niin aion käydä sitten kysymässä vielä jonkin toisen lääkärin mielipidettä :)

      Poista
  4. Yhdyn kaikkiin ylläoleviin kommentteihin <3 Sun pitää uskoa siihen, että muut näkee sussa niin paljon kaunista ja hyvää, niin ehkä siitä saa voimaa uskoa siihen itsekin. Ei pidä olla itselleen niin rankka. Ja muista, että aina kun sä vertaat itseäsi muihin niin varmasti aivan yhtä usein muut vertaa itseäsi suhun ja ihailee sun ulkonäössä monia asioita :) Varsinkin kun mä tunnen sut myös blogin ulkopuolella, niin luota muhun kun sanon että mä en täysin rehellisesti sanottuna keksi mitään piirrettä sun ulkonäössä, mitä voisi kritisoida. Oot siro ja nätti plus sulla on hyväkuntoiset hiukset ja iho - siinä on jo aikamoinen yhdistelmä! :)

    En oo muuten koskaan tiennyt, että sun silmälasit häiritsee sua :( Varsinkin kun itse miettii kaikkia kavereita joilla on silmälasit, niin pitää oikein erikseen miettiä, että onko sillä ihmisellä ja entäs sillä... Koska ei niitä laseja todellakaan edes erota ihmisestä kun ne on jotenkin osa sitä kokonaisuutta :) Voisikohan piilolinsseistä olla apua ajoittain, jos haluaa vaihtelua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Hanna! Ihana ja tsemppaava kommentti sinulta :) Mä taidan olla tosiaan itselleni hieman liian rankka, mutta sitähän mä olen myös koulun ja töidenkin suhteen :D

      Ja kyllä, silmälasit häiritsevät minua ja ihan liikaa. Ärsyttää! Kai se johtuu tosiaan siitä kiusaamisesta, en mä oikein tiedä. Aion kyllä mennä siihen silmäleikkaukseen heti kuin suinkin mahdollista. Niin ärsyttävää kun on sidottu johonkin juttuun lähes vuorokauden ympäri. Kesät ovat myös pahoja, kun ei voi käyttää kun tasan yksiä aurinkolaseja ja sitten saa olla koko ajan vaihtelemassa niitä ja tavallisia laseja. En voi myöskään käydä uimahallissa tai kylpylöissä.

      Piilareita olen kokeillut, mutta ne eivät valitettavasti oikein sovi silmilleni. Ehkä pitäisi joskus yrittää uudestaan, mutta ei hirveästi napannut kun jo pelkän sovituksen jälkeen silmät näyttivät siltä kuin olisi itkenyt viikon putkeen :( Lisäksi ne oli tosi vaikea laittaa, tosin se nyt varmaan helpottuisi treenillä.

      Poista
  5. Ei ainakaan kannata katsella toisten kuvia ja kuvitella että ne on täydellisiä, koska kuvat ei kerro koko totuutta. Ja ethän sä tiedä, kuinka moni ruudun toisella puolella katselee sun blogia ja vertaa itseään suhun. :) Saako udella että miks piilarit ei sopinu sulle? Kuivuko sulla silmät? Mä nimittäin kävin vasta optikolla ja sain uusia tosi hyviä piilareita, joita ei oikeasti edes muista että ne on silmissä, vaikka toisilla piilareilla mulla kuivuu silmät tosi paljon. Kannattaa siis kokeilla eri merkkejä, jos vaikka löytyisi sullekin sopivat. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, kuvat eivät kerro totuutta, kyllä sen näin "hyvänä" päivänä ymmärtää. Mutta niinä päivinä kun on tehnyt töitä reippaasti 15h, syönyt huonosti ja on kotivaatteissa tukka likaisena, niin sille ei vaan voi mitään. :D täytyisi muistaa, että kaikilla on omat huonot päivänsä.

      Piilareista. Siitä on jo monta vuotta kun kokeilin niitä ja sain silloin todella törkeää asiakaspalvelua; olin varannut ajan optikkoliikkeeseen sovitukseen ja kun se laitto ei heti laakista onnistunut, niin sain kuulla kuin se koko juttu oli vain ajanhukkaa ja kaikki muut olivat siinä heti onnistuneet. Kiitos siis tästä :D Mutta se optikko väitti silloin, että minulla on aika allergiset silmät ja siksi piilarit eivät sovi minulle. Silmät tulivat jo pelkästä sovituksesta punaisiksi, tosin epäilen että se johtui ainoastaan siitä sovituksesta, sillä silmäni eivät muutoin oireile. Mutta jäi koko keissistä aika huono maku suuhun :(

      Poista
  6. Tiedän tarkalleen mistä puhut! Pitäisi oppia jo elämään omassa kropassaan ja olla vertailematta itseään muihin. Mäkään en ikinä haluaisi mitään leikkauksia, mutta vaikka hiustenpidennykset ja ripset himottaa, vaikka tykkäänkin luonnollisesta lookista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja sä olet ihanan hoikka ja nätti tyttö :)

      Poista
    2. Kiitos kommentistasi! :) Toisaalta on lohduttavaa kuulla, että muutkin painivat samojen ongelmien kanssa. Ripsipidennykset olisivat kyllä kivat, mulla oli ne jonkin aikaa viime vuonna, mutta opiskelijabudjetilla on aika mahdottomuus pitää niitä jatkuvasti..

      Poista

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)