keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Makumuistoja.

Enpä olisi uskonut, että eilisen tarinointini saisi noin positiivisen vastaanoton, joten kiitos siitä! Ensin ajattelin, että kirjoitan vain tuosta ensimmäisestä päivästä noin, mutta nyt kun samanlaisia juttuja toivottiin lisää, niin voi olla että niitä myös saatte :)

Tällä kertaa palataan matkamuisteluihin kuitenkin makujen kautta! Ruoka on aina niin lähellä sydäntä!

Tosin ruoka on usein minulle se eniten päänvaivaa tuottavin asia matkoilla. Minulla on laktoosi-intoleranssin lisäksi erittäin herkkä vatsa ja lähes poikkeuksetta makaan reissussa ainakin yhden päivän ainoastaan vuoteessa. Se vie kovasti innostusta alaspäin. Niinpä lähdinkin Gambiaan sillä asenteella, että olen onnellinen jos en edes yhtenä päivänä kärsi vatsavaivoista. Lopulta olin kuitenkin paljon paljon onnekkaampi, sillä en kärsinyt lainkaan vatsavaivoista, mikä on kyllä ihan uskomaton juttu. Ehkä ruoka vain sitten sopi tosi hyvin vatsalleni ja lisäksi siihen saattoi vaikuttaa se, että söin joka päivä maitohappobakteereja sekä otin myös varmuuden vuoksi laktoosipillerin. Näin sain nauttia maitokahvista aamiaisella :)

Ensimmäisinä päivinä pelailin ehkä varman päälle - kuten edellisessä postauksessa kerroin, söin ensimmäisenä iltana pizzaa. Seuraavana iltana söin riisiä ja naudanlihapihvin, ilman kasviksia eli suht turvallisen vaihtoehdon. Jossain vaiheessa joko sitten relasin oikein kunnolla tai unohdin varovaisuuteni, mutta söin lähes mitä vain ja usein paikallisten kanssa samoista astioistakin...

Hotellilla...

Ruuat Gambiassa olivat uskomattoman herkullisia. Kävimme lähes joka ilta ravintolassa syömässä - Sam kun halusi esitellä meille paikallisten parhaimpia ravintoloita. Ei siis mitään turistiravintoloita, vaan nimenomaan paikallisten suosimia paikkoja. Näistä ehdottomasti parhain, rakkain, halvin ja ikimuistoisin oli turistialueen ulkopuolella sijaitseva Barracuda-ravintola. En ole ikinä saanut niin hyvää ja maukasta ruokaa. Taidettiin käydä kyseisessä ravintolassa peräti neljänä iltana. Ravintola sijaitsi hiekkatien päässä erään perheen etupihalla. Pöydät ja tuolit olivat eri paria, tuolit tavallisia muovituoleja, mutta se ei häirinnyt lainkaan. Useana iltana ravintolassa oli vielä live-musiikkiakin. Yleensä illallinen kahdelta maksoi n. 10€ eli ei oikeastaan mitään. Ainoa miinus oli, että parina iltana ravintolasta oli loppunut valkoviini, jota minä jäin kaipaamaan :)

Naiset myymässä chilejä markkinoilla
 Savustettua kalaa markkinoilla. Ei olisi tullut mielenkään syödä, se verran jäätävä tuo haju oli!

Lisäksi söimme parina kertana paikallista take away ruokaa eli grillattuja kanankoipia joko leivällä tai ranskaisilla. Kahden hengen annos maksoi 100 Dalasia eli alle 3€. Tykkäsin tästä "Local Chickenistä" todella paljon :) Take away ruuan lisäksi söin parina iltapäivänä paikallisten kanssa kadulta ostettua ruokaa, missä oli todellakin riskinsä, sillä niitä ei säilytetty missään kylmätiloissa. Syötiin sekä savustettua kalaa riisillä että pähkinäkastiketta riisillä. Pähkinäkastike oli aika jännää, sitä voisi ehkä verrata hieman chili con carneen. Ei siis ollut missään nimessä pahaa, mutta olisi vaatinut toisenkin maistelukerran, että olisin saanut jujusta kiinni!

Paras ruokamuisto matkalta on kuitenkin ehdottomasti se kun menimme Samin kanssa paikallisten suosimille markkinoille, joilta hän osti tarvittavat ainekset. Sen jälkeen menimme Samin siskon kotiin ja hän laittoi meille ruokaa. Sam osti markkinoilta kypsentämätöntä kanaa, mitä panikoin hieman, mutta onneksi se oli pakastettu aiemmin ja siis vielä kylmää, vaikka olikin myynnissä suoraan auringonpaisteen alla.

Samin siskon kotoa
Perunat kypsennettiin öljyssä

Samin siskon kotona näimme siis alusta alkaen kuinka hän laittoi ruokaa - kanakastiketta ja riisiä. Kaikki pestiin hyvin, pilkottiin ja kypsennettiin yhdessä kattilassa vuorotellen kaasua käyttäen. Kanakastikkeeseen tuli mm. perunaa, porkkanaa, chiliä, sipulia ja erilaisia mausteita. Näimme myös kuinka riisi "pestään". Ruoka oli ihan järjettömän hyvää! :) Söimme sitä käsin, mikä oli kyllä aika haastaavaa. Olisi heillä ollut lusikoitakin, mutta niitä ei kuulemma käytetä. :D Markkinoilta ostetut ruokatarpeet maksoivat noin 6€ ja valmiista ruuasta söi yhdeksän henkeä eli halpaa oli.

Valmista tuli! Ruoka tehtiin tosiaan ihan vaan olohuoneen lattialla :)

Olen kyllä enemmän kuin onnellinen siitä, että söimme niin monipuolisesti erilaisia ruokia vaikka olihan siinä tietysti omat riskinsä. Söimme siis niin kanaa, nautaa, erilaisia kaloja, katkarapuja ja poikaystävä herkutteli vielä majoneeseillakin, jotka on kyllä yleensä niitä vaarallisimpia matkalla :D Harmittaa muuten, kun en muista oikein mitä kaikkia kaloja syötiin - ainakin Ladyfishiä, se on ainut mikä tulee mieleen...

Oma yritykseni :D

Yritin eilen tehdä hieman Samin siskon ohjetta mukaillen gambialaista kanaa riisipedillä, mutta aika metsään meni. Kanasta ja riisistä tuli ihan hyvää, mutta eipä näillä täkäläisillä mausteilla saanut ihan samanlaisia makuja aikaan..ehkä yritän joskus vielä uudelleen.

1. Mahtavaa, että uskalsit ottaa riskin ja syödä erilaisia herkkuja!
    Se ruoka onkin yksi niistä merkittävimmistä asioista, joista nautin reissuilla. =)) Suussa sulavaa lihaa,kanaa,kalaa ja sellaisia makuja, joita ei ole ennen maistanut. mmm..

2. NAM, tuli ihan nälkä kun luki tämän postauksen :) Ihanan monipuolisia ja eksoottisia ruokia pääsitte maistamaan ja vieläpä paikallisen kodissa, hienoa! Varmasti mahtava elämys... Ja onneksi säästyit vatsavaivoilta, ne kun on juuri se asia mitä ei reissullensa halua. Mulla käy aina niin, että reissun alkuosan olen vähän varovaisempi ruoan suhteen, ja jos mitään vatsatautia ei ilmaannu, niin rohkaistun syömään kaikkea ei-niin-järkevää kuten juuri majoneesia ja jääpaloja... Ja sitten se vatsatauti viimeistään tulee ;D

3. ihana uusi banneri :)

ja ei siitä ikinä saa samanmakuista vaikka kuinka olis kaikki ainekset ja ohjeet.. :)

4. Minna: Kiitti! :) Hetkeen en kyllä uutta väännä, sen verran hermoja raastavaa oli :D Ja totta tuo maku-juttu. Mutta olis kiva saada edes vähän enemmän sinnepäin :)

5. Jostain syystä bloggerini ei ole näitä sun uusimpia postauksia näyttänyt, mutta nyt kuitenkin tulin vilkuilemaan ja kyllähän tänne on tullutkin postaus poikineen teidän reissusta! :)

6. Maarit: No onpa tylsä juttu, mulla on kyllä itsellänikin Blogger taas temppuillut aika kivasti.. :( Hyvä kuitenkin että lopulta löysit uusimmatkin jutut! :)

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)