maanantai 10. lokakuuta 2011

Joulukoristeena hiekkaa ja muita vastauksia teidän kysymyksiinne.

Ihan hirveää suosiota ei kysymyspostaus saanut, ehkä teillä ei ollut kysyttävää minulta tai sitten postaus ei sovi blogini kohderyhmälle. Pari kysymystä sain kuitenkin ja koen reiluksi silloin niihin myös vastata, joten tässä teille vastauksia:

1. Mikä on lempiasusi?
*Aika vaikea kysymys! Kai mun pitää olla tylsä ja sanoa ihan vaan, että farkut ja joku kiva     neule. Toisaalta joskus on kiva laittautua hiennommaksi, jolloin joku mekko on ihan jees! Töissä alan nyt pitää varmaan bleiseriä suht paljon, tykkään siitäkin!
    2. Minne olette suuntaamassa matkalle?
    * Lähdemme joulukuussa Gambiaan, tarkemmin ottaen Kotu/Bakau-alueelle. Matkanjärjestänä on Tjäreborg. Ajattelin kirjoitella ihan lähiaikoina matkastamme lisää erikseen :)

     
      3. Mitkä ovat lempilomakohteesi ja miksi?
      * Tykkään Kreikasta kyllä ihan mielettömästi heidän talouskriiseistään ja muista huolimatta. Olen käynyt Kreikassa yli kymmenen kertaa. Kreikassa on mukavia ihmisiä, ihan mieletöntä ruokaa eikä siinä ilmastossakaan ole mitään valittamista. Kävin tämän vuoden tammikuussa myös Lontoossa, johon tykästyin kanssa.   
        4. Millaisia haaveita ja toiveita sinulle on elämästä? 
        * Aika paha kysymys! Ainakin se olisi mukavaa, jos stressi helpottaisi ja saisin elää tasapainoisempaa elämää. Toisaalta haluaisin myös pitää ihanat kaverini lähempänä - nytkin on ihan järjetön ikävä ystävää, jonka olen nähnyt viimeksi kesäkuussa!  


          5. Mikä on parasta bloggailussa / mikä pitää sinua bloggailun parissa :)
          * Se, että saa kirjoitella omista tärkeistä ja kivoista jutuista ja sitä kautta löytää sielunsisaria. Tykkään ihan hirmuisesti teidän kommenteistanne, ne piristävät aina! Ärsyttävintä on ehkä se, kun hehkuttaa jollekin tutulle oikeassa elämässä jotain, niin vastaukseksi saa aika usein "Joo, mä luin jo blogista!".  
            6. Paras koiravinkkisi ;)
            * Aika laaja käsite, mutta ekana tuli mieleen yksi aika itsestäänkin selvä asia, mikä tuntuu kuitenkin unohtuvan ihmisiltä. Nimittäin pennun kouluttaminen. Silloin kun opetimme Viton kävelemään hihnassa, niin saatoin käyttää 100 metrin kävelymatkaan vartin. Aina kun koira veti, niin käännyimme ympäri ja aloitimme alusta. Kyllä välillä sai kiristellä hampaita kun tätä tehtiin säästä riippumatta, mutta kyllä se kannatti. Ei vedä koira enää.


              7. Mikä on parasta ruokaa maailmassa?
              * Kyllä se taitaa olla kunnon pihvi suht miedolla pippurikastikkeella tai sitten maustevoilla. Lisukkeeksi vähän ranskalaisia ja tuoretta salaattia. Toimii aina!

                8. Entäpä minne paikkoihin haluat ehdottomasti matkustaa elämän aikana?
                * Ei mulla taida olla sellaisia paikkoja, joihin olisi päästävä ehdottomasti, mutta haluaisin käydä Jenkeissä, Brasiliassa, Mauritiuksella, Italiassa ja Kroatissa. Ihan näin muutamia mainitakseni :) 
                  9. Joku ultimate toive / haavekin... :)
                  * No jos materiasta puhutaan niin Audin farkkumallinen auto valkoisena olisi aika kova juttu. Lisäksi olen aina haaveillut omasta hevosesta. Toisaalta tuolta koulusta pääseminen taitaa olla kyllä tällä hetkellä se suurin haave :)  

                  Kuvat lainattu

                    6 kommenttia:

                    1. Juu hihnakäytöksen opettaminen.. Todella turhauttavaa, mutta toivottavasti se joskus palkitsee! Meillä ei tosin vetäminen ole ongelma (ellei näkösällä ole muita koiria tms. superjännää!) vaan se, miten pentu pyörii ja hyörii eikä ymmärrä mun toivetta kävellä edes kutakuinkin yhdessä reunassa. Aika usein saa olla hihnan kanssa solmussa. :)

                      Mutta sitä piti kysyä, että miten opetitte Vitoa olemaan varastelematta? Meillä varastetaan kaikkea mahdollista, mutta lankarullat ja keittiön tasolle kurkottelu ovat niitä erityisen haasteellisia juttuja. Tabascolla täytettyjä nakkeja jätettiin tasoille syötiksi ja pian jo näinkin ihan omin silmin miten Pusu täydellä tyytyväisyydellä veteli niitä nakkeja kitaansa! :D Ilmekään ei värähtänyt!

                      VastaaPoista
                    2. Toi on kyllä totta että usein pentuja ei kouluteta tarpeeksi. Mun hierojalla on kolme koiraa ja se aina jakelee kullan arvoisia vinkkejä ja viimeksi juuri puhuttiin siitä että koiraa pitäisi kouluttaa ainakin 2v saakka jotta siitä tulee ns. valmis.

                      Siihen perustuu myös se että toista koiraa ei pitäisi ottaa ennen kun edellinen on väh. 2v juurikin tuon koulutuksen takia.

                      Meillä koulutetaan vieläkin, mutta ei kyllä varmastikaan tarpeeksi usein. Tuon viimeisimmän keskustelun jälkeen hierojan kanssa olen ottanut vähän tiukemman linjan taas ja ajattelinkin jatkaa sitä vuoden loppuun ja katsoa sitten miltä näyttää :) Enni täyttää marraskuussa 2v.

                      Ja siis tosiaan nimenomaan ulkokäyttäytymistä opetellaan. Ennihän on sellanen sylivauva ja maailman kiltein koira, mitään varsinaisia ongelmia ei ole (paitsi ovikello), mutta se painaa kans ristiin rastiin pihalla, ei vedä mutta aina on jossain hihna solmussa :D Onneksi se oppi ton "kierrä" käskyn niin ei tarvi rämpiä ojaan sen perässä selvitteleen hihnaa oksista! :D

                      Mutta tosiaan jos tulee vastaan polkupyörä liian kovaa niin se on ihan vauhko tai jos toinen koira tulee vastaan eikä huomioikaan sitä. Siitähän se shown nostaa pystyyn :D Mutta jo pari viikkoa kestänyt namilinja pihalla on tuottanut toivottuja tuloksia joten eipä tuo taida ihan onneton tapaus olla <3 ;)

                      VastaaPoista
                    3. Ja mä inhoon kans tota "mä luin jo blogista!" ÄRR!

                      Eikä mullakaan ois mitään farkku-audia vastaan, tosin omani haluaisin punaisena ;)

                      VastaaPoista
                    4. Marika: Kiitos kommentistasi! :) Mäkin muistan hämärästi, että meillä olisi Vito kanssa pentuna pyörinyt ja hyörinyt, mutta kyllä se sitten siitä loppui aikanaan. Taidettiin vaan pitää sitä silloin aika tiukassa otteessa vierellä ja pikkuhiljaa annettiin vapautta enemmän kun se malttoi kävellä vain yhdessä reunassa. Myös koirakoulussa harjoiteltiin tuota paljon :) Seuraa käsky on siinä aika kätevä!

                      Hmm, ja tuohon kysymykseesi. Meillä ei Vito ole pahemmin varastellut, mutta pöydälle kurkoittelua on harjoiteltu pois niin vaan niin, että komentaa ja komentaa eikä ainakaan palkitse siitä. :D Mä oon aika kova komentamaan :D Kannattaa myös ehkä kokeilla tyyliin vaikka sellaista että aina kun Pusu tekee jotain kiellettyä niin otat suihkepullon ja roiskaiset vettä koiraa kohti. Luulisi olevan epämiellyttävää. Kissoihin tuo ainakin toimii eikä ole liian ilkeää, vesi kun ei satuta ketään :)

                      Minna: Sullahan on kiva hieroja :) Joo, meilläkin on tuo kouluttaminen kyllä jäänyt lähes kokonaan. Välillä innostun lenkeillä kertailemaan jotain juttuja, mutta eipä muuten :D Koirat vaan vaatii niin jäätävästi aikaa. Ootko sä teillä se joka kouluttaa ja komentaa vai tekeekö teillä sitä molemmat? Meillä mä oon se joka pomottaa ja poikaystävä leikittää, reilu jako :D

                      VastaaPoista
                    5. Niin, hierojani on ihan huippis :)
                      Mä oon kans tähän asti vaan lähinnä kertaillut sillon tällön, mutta nyt jokaisella pitkällä lenkillä olen tehnyt paria juttua :)

                      Ja tosiaan, minä olen se joka pääasiassa kouluttaa ja mies leikkii.. yleensä kun Enni on alkanut sisäistää jotain käskyä niin sitten toi ukko on kokeillut et oho sepäs osaa sen :D Mutta ei mua haittaa, mä oon tykänny kouluttamisesta :) Ja siis kyllä toi miekkonenkin komentaa ja oikeastaan paljon herkemmin kun minä, mulla on sellanen vähän lempeempi ote tähän hommaan... :P

                      (josta oon saanut kuulla aika paljon "ei toi koira tollai mitään opi" ja kappas vaan kuinka on käynyt, oikein hyvin on oppinut, lälläslää :D)

                      VastaaPoista
                    6. Minna: Haha, reilu peli toi että mies kokeilee että hei se osaakin tän :D Joo kouluttaminen on kyllä ihan kivaa, jos siihen on vaan kunnolla aikaa ja sit toisaalta sitä pitkää pinnaa :D Joinain päivinä se ei vaan suju vaikka mitä tekisi...

                      VastaaPoista

                    Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)