perjantai 9. syyskuuta 2011

In English, please!

Jep, nyt on pyörähtänyt sitten neljäs yliopistovuosi käyntiin. Vaikka ei sitä kyllä ihan vielä tyhmempi huomaakkaan. Keskiviikkona oli ensimmäiset luennot, neljä tuntia englantia. Koko kurssille pääseminen ei kyllä ollut läheskään varmaa, sillä olin varasijalla yhdeksän. No pääsinpä kuitenkin! Oli kyllä aika shokki keskiviikko - en ole kolmeen vuoteen käyttänyt englantia lähes ollenkaan ja sitten pam, sitä pitäisi osata taas lähes täydellisesti! Täytyy myöntää, että mun suhtautuminen englanninkieleen on muutenkin ollut aina vähän niin ja näin. 

No, keskiiviikkona ymmärsin kaiken mitä ainoastaan englantia puhuva opettajamme puhui sekä ymmärsin kaikki tekstit, mutta yhtään sanaa en meinannut saada suustani. Se on aina ollut vaikeaa ja tulee sitä myös olemaan. Koko kouluikäni olen vain päntännyt kielioppia ja lukenut englantia, se ei paljon auta puhumisessa. Joku voisi tässä kohtaa pohtia, että mitä ihmettä teen yliopistossa, jos en kerran osaa englantia. Sehän siinä onkin, pystyn kyllä lukemaan englanninkieliset tenttikirjat suht vaivatta, mutta minun ei tarvitse puhua tai kirjoittaa englantia lainkaan yliopistolla. Töistä nyt puhumattakaan. Se on tavallaan sääli - kieli kun ei pysy mielessä kuin käyttämällä. Ja joo, voisin itseopiskella, mutta saanen kysyä, että millä ajalla?

Käytämme kurssilla Kentin yliopiston CV-materiaaleja, sieltä saa hyviä vinkkejä ihan muutenkin. Suosittelen vilkaisemaan!

Tämän päivän olen sitten käyttänyt iloisesti englanninläksyjen tekemiseen. Olen vältellyt katsomasta kelloa, sillä minua vit..siis ottaa päähän kuinka paljon aikaa voin tuhrata pariin tehtävään. Kurssi, jota siis käyn, on Writing in English for Career Purposes eli tähtää työelämään. Suosittelen Hannallekin lämpimästi ensi vuonna! :) Tosi hyödyllinen kurssi, en mä siis sillä. Kurssin yhtenä tavoitteena on tuottaa kaksi erilaista CV:tä, jotka opettaja sitten tarkastaa ja kommentoi, niin että voimme hyödyntää niitä ihan oikeassakin elämässä. Tosi kätevää, saa ilmaisen tarkistuksen! VIelä kun siitä selviäisi hengissä..ei kai siis auta muu kuin jatkaa!

Kuvankaappaus.

2 kommenttia:

  1. Ai tuollainenkin kurssi on olemassa, laitetaanpa korvan taakse :) Mulla alkoi tällä viikolla espanjan kurssi (taitaa olla peräti jo neljäs..?) ja just muistui mieleen, kuinka hauskaa oli käydä sun kanssa pari vuotta sitten se alkeiskurssi yhdessä!

    VastaaPoista
  2. Hanna: Kannattaa joo laittaa, koska tosta on ihan oikeasti hyötyä, niiden opintopisteiden lisäks tietty :P Joo, siellä espanjan kurssilla oli kyllä hauskaa, ei sitä olis kyllä silloin pimeänä syksynä jaksanut ilman sua :)

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)