tiistai 25. tammikuuta 2011

Nyt se sitten alkaa...

Tällaistä höpöttelypostausta taas tähän väliin. :) Tosiaan, vuosi on vaihtunut ja tämä on se vuosi ja ennen kaikkea kevät, jolloin minun olisi tarkoitus valmistua kandiksi. Olen jo menettänyt yöuneni. :( Vaikka kaikki kaverit tsemppaavat, että koko työ on ihan piece of cake, niin tuo koko yliopisto on mulle jo kokonaisuudessaankin kaikkea muuta. En osaa englantia, se on jo iso puute. En osaa kirjoittaa suomea, siinä toinen hidaste. Miten ikinä tulen selviytymään tuosta urakasta? Miten ikinä saan laitettua pilkut paikoilleen?


Mutta nyt se työn vääntäminen sitten alkaa. Huomenna on ensimmäinen tapaaminen ohjaajan kanssa. Onneksi olen saanut mietittyä edes jonkinlaisen aiheen, joka jopa kiinnostaa minua. Eri asia on, löytyykö siitä tieteellistä tekstiä. 

Kandin lisäksi on sitten koulussa kaksi kurssia. Niin ja vähintään 100 tuntia töitä kuukaudessa! Tykkään kyllä tuosta uudesta työstä, mutta pomoa en voi sietää mitenkään päin. Tekee työstä aika rankkaa! Onneksi työkaverit on tosi kivoja. Täytyy vaan yrittää vältellä sitä pomoa mahdollisimman paljon...Ja etsiä samalla uutta työtä, minullahan ei ole kuin 3 kuukauden sopimus nyt ja vaikka jatkomahdollisuutta tarjottaisiin, niin kiitos ei...




Kai se täytyy taas tehdä minuuttiaikataulu kalenteriin, että kaikki narut pysyvät käsissä. Ne on nimittäin pakko olla käsissä, muuten iskee paniikki.

10 kommenttia:

  1. Onnea ja tsemppiä kandin tekemiseen! Mua hirvittää myös ihan kamalasti sitten se kun täytyy tehdä oppari. En ole koskaan ollut mikään hyvä kirjoittaja ja varsinkaan jostain tieteellisemmästä jutusta yms.. No ehkä mä siihen mennessä jotenkin "kypsyn" että osaan sen sitten tehdä :D

    VastaaPoista
  2. Voi miten tutulta tää postaus kuulostaakaan! :) Tsemppiä ja jaksamista sinne! Itsellänihän oli ihan samanlaisia (kauhun) fiiliksiä, kun aloittelin kandia ja vielä vieraalla kielellä, mutta valmiiksi sekin tuli ja toivottavasti menee läpi! :) Työn puolesta tietysti suosittelen ottamaan edes välillä vapaata, jos se vaan onnistuu. Mulla ei kyllä työpäivien päätteeksi meinannut energiaa riittää kirjoittamiseen/laskemiseen. Mutta kyllä siitä selviää! Itse kauhistelen nyt ekonometrian kurssia, joka tuntuu ihan heprealta...eipä nää haasteet taida loppua ikinä! :)

    VastaaPoista
  3. Reetta: Voi kiitos paljon ja tsemppiä sinullekin! :) En ole itsekään ollut enkä ole vieläkään hyvä kirjoittaja ja mua juuri stressaa ihan älyttömästi kaikki tuollaiset asiat. Pitänee ehkä kaivaa lukion äidinkielen kirjat esiin ja kaikki muut kielioppijutut. :D

    Kersti: Kiitos sinullekin! :) Joo kuule, mä luin niitä sun kauhukertomuksia koko viime syksyn enkä voi kuin ihailla sua. :) Sähän teit vielä ihan mielettömästi töitäkin kirjoittamisen ohella! Mulla nousee karvat pystyyn jo pelkästä ajatuksestakin. :D Harmi kun en voi noita omia töitä vähentää ennen maaliskuuta, sitten kyllä. Toivottavasti se riittäisi!

    VastaaPoista
  4. Voi sua, ihan turhaan stressaat siitä kandista, oikeesti! :) Tsemmpiä ekaan tapaamiseen, siellä varmaan viimeistään huomaat miten pihalla kaikki muutkin on :D Se on periaatteessa vaan yks tutkielma toisten joukossa, ainoo erotus se että lähteet vähän tarkempia. Ja se englanti... hätätapauksessa Google translator auttaa, ja kyl siihen englanninkielen lukemiseenkin tottuu kun on vaan pakko tehdä. Ei mullakaan kummosempi englannin kielen taito oo, ja silti melkeen kaikki lähteet oli enkuks, ja niistä jopa sai selvää. Tiiän kyl ton tuskan, kyllä muakin jännitti. Mut ne seminaarit helpottaa kun näkee muiden töitä ja voi jutella muiden samassa vaiheessa olevien kanssa. Tsemppiä!!!! :)

    VastaaPoista
  5. Hyvä hyvä! Pystyt siihen ihan varmasti, voi olla, että se teettää sinulla töitä enemmän kuin jollakin muulla, mutta takuulla selviät kunnialla koitoksesta :)

    VastaaPoista
  6. Anna: Kiitos ihana kovasti tsemppauksesta! :) Mun piti kysellä sulta tiistaina vaikka mitä juttuja tohon kandiin liittyen, mutta en ehtinyt. Ihana kuitenkin kuulla, että siitä VOI myös selvitä hengissä. Tänään oli tosiaan se tapaaminen ja se tavallaan vähän rauhoitti. En vaan vieläkään tajua, että mistä ne kaikki lähteet pitäis löytää ja miten niitä pitäis käyttää, ettei sais plagiointisyytettä heti. :D

    Ja toi englanti joo! Haha, taidan käyttää sitten ahkerasti Googlen kääntäjää. :D Pitää vaan jaksaa kattoa sanakirjasta joka ikinen sana, huoh..

    Laappa: Kiitos sinullekin! On se kiva, että edes muut uskovat minuun. :) En tiedä kyllä selviänkö noista töistä, mutta koulujutuista aion ainakin selvitä! Se on varmaa! :)

    VastaaPoista
  7. voi kyllä sä siitä selviät fiksuna naisena ja helposti!! tuo että sitä jännittää/stressaa, takaa sen, et siitä tulee hyvä!
    mä taas rakastan oikeinkirjoitusta, oon tarkka et pilkut on oikeissa paikoissa yms. myönnän olevani äidinkieliperfektionisti :D (ei sitä tosin mun blogista huomaa, ku sehän ei oo mikään virallinen asiakirja/teksti ;))

    VastaaPoista
  8. S: Hih, kiitos paljon! Joo tuossa on kyllä perää, että kun stressaa niin pystyy parempiin suorituksiin. Näin ainakin mulla menee. Toki liika on liikaa! Mäkin tykkäisin, että pilkut olisivat kohdillaan, mutta voin myöntää, etten oikeasti osaa. :D

    VastaaPoista
  9. Heippa! Anni täällä koulusta. Kiva blogi sulla, oon aina välillä käynyt lukemassa juttujasi :)

    Kandista ei kannata tehdä isompaa juttua kuin se on, mun opettajatuutori kuvaili sitä osuvasti "kirjoitelmaharjoitukseksi". Vaikeinta on varmaankin löytää kiinnostava aihe ja osata rajata se tarpeeksi suppeaksi. Mä totesin, että kun aihe on löytynyt ja siihen on perehtynyt vähän, kannattaa aloittaa kirjoitustyö mahdollisimman pian. Tyhjä paperi/ruutu ahistaa ainakin mua. Pääpaino kandissa tuntuu olevan siinä, että harjoittelet lähteiden etsintää, lähdekritiikkiä, viittaustekniikkaa ja koko prosessia, joka liittyy tutkielman kirjoittamiseen. Tietysti jos keksit kandiin aiheen, joka jaksaa innostaa vielä maisterivaiheessa, voit tehdä hyvän pohjatyön gradua ajatellen. Kovasti tsemppiä!

    Ai niin, itsensä motivointi jollakin kivalla jutulla ei tietenkään oo pahasta. Mä teen parhaillaan viimeisiä viilauksia kandiini, palautan sen huomenna ja palkitsen sitten itseni shopping spreellä! ;)

    VastaaPoista
  10. Anni! <3 Ihana kuulla susta! :) Kiva kun kirjoittelit! :)

    Joo, mä oon jo aiheen päättänyt aika hyvin, kun meidän pitää palauttaa maanantaina jo hissipuhe. Lähinnä koko jutussa ahdistaa juurikin se, että mistä löydän sen kaiken tiedon (kun aika ei riitä) ja miten väännän sen paperille, niin etten saa syytettä plagioinnista. :D

    Oi vitsit, sulla se on jo sitten ohi! Paljon onnea, oot kyllä palkintosi ansainnut! :) Kai mäkin tästä sitten hengissä selviän. :D

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)