perjantai 10. syyskuuta 2010

Roadtrip & Elafonisi.

Tiistaina 31.8.10 teimme roadtripin saaren toiselle puolelle. Autona toimi Suzukin Jimny-jeeppi, joka oli avomallinen neljän hengen auto.

Auton vuokrasimme Kappa-nimisestä autovuokraamosta joka sijaitsi ihan Plataniaksen keskustassa. Kaiken kaikkiaan autolle tuli hintaa n. 30€/per henkilö, sisältäen bensat. Ei siis todellakaan paha hinta, sillä auto oli käytössämme koko vuorokauden sekä vuokraushinta sisälsi kaikki vakuutukset. Paljon kalliimmaksi olisi tullut, jos kaikki neljä olisivat lähteneet esim. matkatoimiston järjestämille retkille.

Lähdimme matkaan heti aamulla, jolloin aurinko ei vielä porottanut niin kuumasti. Tytöt istuivat takapenkillä ja pojat edessä - poikaystäväni toimi kuskina. Ajoimme rantatietä Kissamokseen, josta jatkoimme pienempiä vuoristoteitä meren rantaa seuraten aina Elafonisiin asti. Aikaa Plataniaksesta Elafonisiin meni reilut kolme tuntia, mutta matkaan eksyi muutama mutkakin, sillä tytöt eivät olleet aina ihan kartalla.. :) Toki pysähdyimme myös ottamaan valokuvia näköalapaikoille sekä juomaan kahvilaan.

Elafonisi..

Viimeksi kun olin lomailemassa kävin silloinkin Elafonisissa, mutta yhä edelleen se ihastuttaa paikkana! Ihan uskomatonta, että jossain voi olla vielä sellaisia luonnonvaraisia maisemia ja vieläpä Euroopassa!

Meillä oli mukana myös snorkkeli ja onneksi poikaystävä suostutteli minut snorkkalaamaan kanssaan, vaikka alussa hieman pelotti. Vedenalainen maailma oli upea ja oli hauskaa kun kalat uivat perässäni! Ei sellaista koe kyllä missään muualla eikä sellaista maailmaa voi edes ikuistaa kuviin.

Matkalla näimme tiellä myös kilejä ja vuohia..

sekä aaseja..

Takaisin Plataniakseen ajelimme sitten sisämaata pitkin, jossa olikin oikein kunnon serpentiinitietä! Tielle osui myös luola, johon oli tehty tunneli. Tarkoituksenamme oli käydä katsomassa myös Blue Lake - nimistä järveä, mutta se olikin sitten niin pieni, että ohitimme sen tyylikkäästi. Matkalla järvelle sattui ja tapahtui..Pariinkin otteeseen tien varrella oli nimittäin kylttejä, että edessä oleva silta on suljettu. No, vastaan tuli kuitenkin autoja, joten päätimme jatkaa eteenpäin varoituksista huolimatta kunnes olimme sillan kohdalla...

Edelleen siinä oli kyltti, että silta on suljettu, mutta siinä ei ollut minkäänlaista puomia, joten päätimme ylittää sillan. Virhe! Silta piti jotain niin järkyttävää ääntä ja se heilui ja vaappui. Olin ihan varma, että ihan hetkenä minä hyvänsä auto tippuu alas ja meidän loppu olisi siinä. Päästiin kuitenkin ehjinä toiselle puolella, mutta elämä kyllä lyheni parilla vuodella..Ei kiitos enää siltoja!

Matkan aikana pysähdyimme kahdesti syömään ja juomaan..Ensimmäisessä paikassa sai mm. perinteisiä kreikkalaisia herkkuja!

Toisessa paikassa söimme perinteiset cyrokset! Nam!

Kaiken kaikkiaan roadtrip oli ihan mahtava, sillä päivän aikana ehdimme nähdä vaikka mitä ja rusketuskin syveni kivasti avoauton kyydissä! Meillä oli porukalla tosi hauskaa.

Itse en kuitenkaan olisi lähtenyt rattiin Kreetan liikenteen sekaan, vaikka ajotaitoni onkin tässä nyt hieman kohentunut. Liikenne oli aika kaaosmaista ahtaiden ja kapeiden teiden vuoksi eivätkä varsinkaan paikalliset noudattaneet liikennesääntöjä. Mutta jos matkassa on kokenut kuski mukana, niin suosittelen auton vuokraamista erittäin lämpimästi! :)

1. Ihania kuvia! Tuollaisesta omatoimisesta tekemisestä saakin paljon enemmän irti kuin jostain järjestetyistä kierroksista :)

(pelottava toi siltajuttu, hui!)

2. Ihania kuvia :) Tulee ihan ikävä omaakin reissua. Snorklaaminen on kyllä mahtavaa. Itsekin pelkäsin sitä ensin mutta loppuenlopuksi olin aina viimeinen, joka tuli vedestä pois :D

3. Ihanan näköistä tuolla!! Ja kuulostaa olleen mahtava reissu :)

4. Hanna,

Kiitos! :) Joo tommonen omatoimiretki oli kyllä ihan paras, varsinkin tuolla porukalla. :) Ja se silta oli oikeasti järkyttävä, huh huh!

Nina,

Kiitos sinullekin! :) Snorklaaminen oli juu uusi mutta jännittävä kokemus ja haluan harjoitella sitä ehdottomasti myös jatkossa - ja siirtyä suuremmille vesille.. ;)

Anna,

Tuo paikka on kyllä melkein kuin suoraan sadusta. <3

5. Hei! Tulin vastavierailulle blogiisi. Aivan ihania kuvia! Itsellekin nousee kuume päästä hiekkarannoille ja siniseen veteen. :)

6. Marika,

Moi ja kiva että tulit! :) Tykkäsin itse blogistasi kovasti! :) Ja kiitos sinulle kehuista! Mäkin haluaisin tällä hetkellä niin kovasti takaisin tuonne...

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)