keskiviikko 24. helmikuuta 2010

Onnistuminen!

Täytyy nyt tänne blogiinkin hehkuttaa mun onnistumista koulussa! Yleensä kun tulee vain marmatettua kuinka on rankkaa ja mikään ei suju. No viime viikon tiistaina sujui, sillä sain eilen tietää että olin saanut pakkausteknologian kurssista arvosanaksi vitosen!!! Vitonen on siis yliopistomaailmassa se kymppi! En olisi ikinä uskonut, että tuo voisi olla kohdallani edes mahdollista - saati sitten teknologian kurssissa! Itse kun opiskelen pääasiassa noita ekonomia-aineita ja olen käynyt nyt vain kolme teknologian kurssia, joista arvosanoina on 2, 3 ja 5. 

En yhtään tykännyt muutenkaan tuosta pakkausteknologian kurssista. Koko kurssi oli meinaan aika katastrofi, sillä kurssin läpipääsyyn tarvitsi suunnitella ryhmässä uusi pakkaus jollekin elintarvikkeelle ja sitten läpäistä tentti. No luentoja oli koko syksyn kerran viikossa, joten sitä luettavaa riitti! Ryhmämme suunnitteli Valion Emmental-juustolle uuden pakkauksen ja siitä tulikin hieno ja sitä kehuttiin, vaikka homma meinasi mennä monta kertaa puihin. Pisteiksi saatiin 22/25, joka oli ihan mieletöntä! Harmi, että pakkaus jäi kouluun ja mulla ei ole siitä kunnon kuvaa. 


No tuohon tenttiin taas luin reilut kaksi viikkoa, joka on mun mittareissa aika paljon. Mutta kun luettavaa oli satoja sivuja eikä mulla ollut mitään pohjatietoja, niin aikaa kyllä kului. Ehkä olisi auttanut, jos olisin käynyt luennoilla, mutta jälleen kerran yliopiston luennoitsija oli mikä oli. :( Täytyy myöntää, että olen todella pettynyt Helsingin yliopiston tasoon noissa luennoitsijoissa (ainakin meidän tiedekunnassa) ja ammattikorkea jyrääkin tässä suhteessa kuusinolla. Harvoin on kivaa käydä yliopiston luennoilla ja harvoin siellä mitään ihan oikeasti oppii...

Voi olla, että kirjoitin jo vanhan blogin puolella tästä asiasta, mutta kirjoitetaan nyt uudelleen. Nimittäin eniten mun opiskelua haittaa mun huono itsetunto ja opiskeluitsetunto - siis sen totaalinen puute! En nimittäin onnistunut ylioppilaskirjoituksissa mitenkään enkä ikinä uskonut, että pääsisin yliopistoon. Mä kun en oikeasti ole mikään fiksu, mä vaan yritän ihan helvetisti. En todellakaan ole missään asiassa luonnonlahjakkuus. Monesti olisikin helpompi selviytyä monista koulujutuista, jos hieman uskoisin itseeni. Pelästyn yleensä englanninkielistä kirjaa, koska omasta mielestäni en osaa englantia, minun ei pitänyt ikinä läpäistä kirjanpidon tenttiä - the list goes on..Vieläkin puolentoista opiskeluvuoden jälkeen on aina yhtä suuri hämmästys ja riemu, jos olen läpäissyt tentin. Vielä suurempi hämmästys on se, jos saan ne maisterin paperit joskus käteeni!

En oikein tiedä miten saisin tuota itsentuntoa ylöspäin ja oppisin ymmärtämään, että voin onnistua ihan hyvin siinä missä muutkin. Enkä kai mä ihan tyhmä voi olla, jos kuitenkin opiskelen yhdessä Euroopan parhaista yliopistoista? (mua niin naurattaa toi eurooppalainen huippuyliopisto-termi, hahhaah!)  Kai se ajan kanssa paranee, jos paranee...Nyt mä kuitenkin juhlin mun vitosta lukemalla seuraavaan tenttiin! :)

6 kommenttia:

  1. ONNEAA! Ihan mieletön suoritus! :) Voin kuvitella että siihen oli paljon lukemista ja viel puolen vuoden kurssi, niin toi vitonen on kyllä ihan mieletön! Vitonen on harvinaisuus mistä tahansa aineesta, huh huh. Älä aliarvioi osaamistasi, sä oot parempi kuin mitä itse uskotkaan! onnea vielä <3

    VastaaPoista
  2. Hanna,

    KIITOS kaunis! :) <3 Mä kyllä tipuin tuolilta niin täysillä kun näin sen ja piti tarkistaa se opiskelijanumero moneen kertaan että onhan se varmasti mun, haha. :D Sunnuntaina nähdään! :)

    VastaaPoista
  3. Onnea! Ihan loisto suoritus! (Ja hei, ei sun tarvii olla erityislahjakas tai huippuhyvä missään ollakses hyvä, riittää että yrittää. Ihminen voi tehä vaan parhaansa.)

    VastaaPoista
  4. heli,

    Kiitos paljon! :) Totta mitä kirjoitit! Olis vaan niin paljon helpompaa välillä jos olisi edes joku special gift. :P

    VastaaPoista
  5. Jäin uutena lukijana selaamaan sun blogia ja löysin tän tekstin ja oli ihan pakko kommentoida kun olen itse ihan samanlainen! :) Siis kirjaimellisesti joudun lukemaan tasan kaikkiin tentteihin paljon, etenkin kun oma pääaineeni on kiinnostava, mutta ainakin mulle niin vaikea!

    Ja vaikka tosiaan ei kai sitä voi olla ihan megatyhmäkään kun on kertaan kouluun päässyt (ja päässyt myös niitä oman pääaineen tenttejä läpi), niin silti välillä on sellainen fiilis että miten mä ikinä saan jonkun kandin tai gradun tehtyä kun hädintuskin tajuan nytkään mitään, mitä opiskelen. :)

    Joka tapauksessa hirmuisesti tsemppiä, tältä lukijalta saat ainakin vertaistukea tarvittaessa! :)

    VastaaPoista
  6. Kersti,

    Ihana kiitos! :) Musta on jotenkin hassua, että nyt vielä kahden vuoden jälkeenkin jaksan ihmetellä että miten ole päässyt tuonne kouluun ja että miten pääsen sieltä pois. :D Ehkä mä sitten valmistujaispäivänä uskon, jos silloinkaan! :D

    Kiitos tsempeistä ja niitä myös sinulle kovasti! :)

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit, piristit päivääni! :)